Stan Wijkel sprint naar winst en verstevigt leiding tijdens 7e Avondploeg populaires

Stan Wijkel heeft dinsdagavond weer eens toegeslagen tijdens de Avondploeg populaires. Hij was het snelst in de sprint en verstevigde daarmee zijn leiderspositie in het algemeen klassement.

Er stonden wat minder deelnemers aan de start deze keer: ruim dertig. Waarschijnlijk een gevolg van de geleverde inspanningen tijdens de Districtskampioenschappen, die een dag eerder op het programma stonden. Voor sommigen was dat aanleiding om nu even een rustdag in te bouwen. Zoals Marlies Vos, de draagster van de roze trui bij de vrouwen. Overigens waren er ook heel wat renners, die kennelijk geen moeite hadden met het “dubbelprogramma” en die gewoon weer van start gingen op de Meerdijk. Zoals Thijmen Paardekooper, die ons ook deze keer weer liet genieten van zijn nimmer aflatende strijdlust.

Thijmen bracht meteen leven in de brouwerij en kreeg gezelschap van Elmar Bischop. Een nieuwkomer, die er al een paar keer blijk van heeft gegeven, dat hij aanleg heeft. Zijn vroege vlucht leek de voorbode te zijn van een geslaagde wedstrijd, maar toen het tweetal weer was ingelopen, zagen we Elmar na een aantal rondjes plotseling niet meer terug in het peloton. Was de inspanning te veel van het goede geweest ?

Er waren meer, die het moeilijk kregen. Zoals Joost Freriks, die na een lange periode van afwezigheid zijn rentree maakte. En dat viel hem niet mee ! Maurits Blaauwgeers, die een goed districtskampioenschap achter de rug had (14e), voelde zich niet lekker en kreeg het advies om af te stappen. Dat deed ook Norbert Posthuma en zo dunde het peloton steeds een beetje verder uit.

Weer was het Thijmen Paardekooper, die een ontsnapping op touw probeerde te zetten met een groepje, dat verder nog bestond uit Colin Breed, Jan Vos, Quinten Vos, Tobias Dall en Sven Meis uit Gasselte. Net als Elmar Bischop een nieuwkomer waar je iets van kunt verwachten. Lang duurde dit avontuur niet, want een rondje later waren de plooien alweer glad gestreken.

Maar Thijmen bleef het proberen. Nadat hij eerst de tussensprint om de droge worst had gewonnen, trok hij nog maar eens ten aanval, nu met Marthijs Wegdam, Stan Wijkel en Lieke Nooijen. Een mooi kwartet, maar er werd direct fel op gereageerd, met name door Arjen van Putten. Hierna kregen we een korte solo van Lieke Nooijen te zien. Zij reed gedurende de hele wedstrijd zeer attent en zat steeds op het vinkentouw. Het initiatief werd vervolgens overgenomen door Marthijs Wegdam en Quinten Vos, die er samen op uit trokken. Maar ook zij kregen geen ruimte.

Vlak voor het einde van de wedstrijd leek het erop, dat er toch nog een groepje weg zou kunnen komen. Thijmen Paardekooper was er bij, Marthijs Wegdam (erg actief), Jan Vos, Sven Meis, Arjen van Putten en (enigszins verrassend) ook Koen Nooijen, die blijkbaar nog wat “overschot” had. Maar dit groepje kwam niet tot een goede samenwerking, zodat er uiteindelijk toch weer een massa-sprint uitrolde. Stan Wijkel had de snelste benen en kwam daarmee op drie ritzeges, waardoor hij op gelijke hoogte kwam met Jeff Vermeulen, die er deze keer niet bij was. (Volgens ingewijden had hij een PWZ-vergadering.) Quinten Vos werd keurig 2e, Herm Eising 3e, Thijmen Paardekooper 4e en de goed rijdende Jan Vos 5e.

In het algemeen klassement voert Stan de ranglijst aan met 87 punten, gevolgd door Herm Eising (65), Jeff Vermeulen (59), Thijmen Paardekooper (52) en Quinten Vos (51).

Omdat Lieke Nooijen doorgaans zonder transponder rijdt en Anniek Zwiers was afgestapt, konden de zusjes Ter Braak bij de dames in een onderling duel uitmaken, wie er met de dagzege aan de haal zou gaan. Meer deelnemende vrouwen waren er namelijk niet. Even dachten we Jorieke de Jonge bij de start te hebben zien staan, maar in de wedstrijd hebben we haar vreemd genoeg niet terug gezien. Fleur won het sprintduel van Laurel, die een week vakantie heeft gevierd. “Wel veel gewandeld, maar niet gefietst.” Maar er komt nòg een uitslag en die is voor Laurel belangrijker: de examenuitslag (VWO) die donderdag verwacht wordt.

De uitslag (alleen met transponder)

1 Stan Wijkel, Holsloot

2 Quinten Vos, Emmen