Stan Wijkel sprint naar winst tijdens warme Avondploeg populaires

Stan Wijkel heeft dinsdagavond een overtuigende sprintzege behaald in de 4e wedstrijd van de Avondploeg Populaires. Hij nam daarmee tevens de leiderstrui over van de afwezige Jeff Vermeulen. En om het compleet te maken realiseerde hij ook nog de snelste ronde die tot dusver is gereden in een nieuwe toptijd van 2 minuten en 14,97 sec. De vorige toptijd stond op naam van Rick Pors in 2 minuten en 16,44 sec. Een uitstekende dag dus voor Stan, die de vorige week niet helemaal in goede doen was, maar die zich nu prachtig revancheerde.

Bijna elke week staan er wel enkele “verrassingen” aan de start. Deze keer waren dat Benito Pekel, Diana Boeser en Jorieke de Jong. Maar vooral Rutger Reink. Eerlijk gezegd hebben we diep moeten graven in het geheugen om hem weer voor de geest te kunnen halen. Het is waarschijnlijk al wel een jaar of vijf geleden, dat we Rutger voor het laatst een wedstrijd hebben zien fietsen en eigenlijk wees alles erop, dat hij was gestopt. Nee dus, al reed hij nog wel in een retro-shirt van de NWV Groningen.

Al vrij vroeg in de wedstrijd werden we opgeschrikt door de kreet “valpartij”. Zoiets brengt altijd wat nerveuze, angstige gevoelens teweeg bij de toeschouwers die langs de kant staan. Doorgaans zijn dat bezorgde ouders en grootouders. Al weer een valpartij ??

Ja, na de val van René Mink de vorige week, was het nu de “beurt” aan Lisa Bouwers en Erwin Rinsma. Uitgerekend twee deelnemers, die dat absoluut niet verdienen. Lisa wilde wat gruis ontwijken, raakte van de weg en probeerde daar in volle snelheid op terug te komen. “Dan moet je springen”, zei Herm Eising tegen Lisa. Maar die tip kreeg zij uiteraard pas na afloop, toen het kwaad allang was geschied. Lisa viel en kwam aan de rechterzijde onder de schaafplekken te zitten (voor de derde keer in korte tijd). Lekker slapen zal voor haar waarschijnlijk even niet zijn weggelegd. Lisa baalde als een stekker, temeer omdat ze het komend weekend drie wedstrijden op het programma heeft staan. Beterschap !!

De andere ongelukkige was Erwin Rinsma, die over Lisa heen duikelde. Ook voor Erwin kwam dit erg ongelegen, want hij gaat de komende week als masseur van de Nederlandse ploeg naar Oostenrijk, waar het EK paracycling plaatsvindt. Succes Erwin !

Ondertussen ging de wedstrijd verder. Het begon met een aantal korte vluchtpogingen. De eerste kwam op naam van Kees Sanders, Romano Boshove en René Mink, die daarmee liet zien, dat hij weer helemaal de oude is na zijn val van de vorige week. Arjen van Putten ging er tussenuit, gevolgd door Tobias Dall met Daan Koning. In die fase werd het peloton nog aangevoerd door Sil Jakobs, die later afstapte. “Het ging niet vandaag. Ik heb het te druk met mijn examens”, aldus Sil. Met Sil gaat het wel goed komen.

Nu kwam Thijmen Paardekooper naar voren. Net als de vorige week was hij weer één en al activiteit. Samen met Chiel Smit, Kees Sanders en René Mink vormde hij een mooi kwartet, dat een tijdje vooruit bleef. Lang genoeg om onderling uit te kunnen maken, wie er met de droge worst naar huis mocht gaan. Dat was – duidelijk waarneembaar – Thijmen Paardekooper.

In de jacht die vanuit het peloton vooral werd geleid door Rick Pors, vielen de eerste brokken. Verscheidene renners moesten eraf, waaronder Rutger Reink, Mark Hessels, Daan Koning, René de Vos, Norbert Posthuma, Benito Pekel, Arjan de Jonge, Luco Bos en een hele rits anderen. Maar zowel Colin Breed als de steeds voorin meestrijdende Maurits Blaauwgeers (beide nieuweling nog), gaven geen krimp.

Na de hergroepering was het de beurt aan een nieuwe kopgroep: Wilfred Drenthen, Rick Pors, Arjan van Putten en Kees Sanders. Opnieuw volgde een hergroepering, waarna het NWV-duo Chiel Smit en Kees Sanders het stokje maar heel kort overnamen. Ook dat ging niet door en het peloton schoof breed uitwaaierend in elkaar. Maar de zeer strijdlustige Rick Pors weigerde zich bij de situatie neer te leggen. Hij kreeg steun van Tobias Dall en Wilfred Drenthen, terwijl vanuit de achtergrond Jordy Brouwer, Maurits Blaauwgeers en Thijmen Paardekooper kwamen aansluiten. Maar ook nu was het weer “loos alarm”. En dus konden we gaan sprinten. Een kolfje naar de hand van Stan Wijkel. Achter zijn rug was het erg spannend, want daar streden Herm Eising (2e), Thijmen Paardekooper (3e) en Bryan Brink (4e) in een millimetersprint om de tweede plaats. Mart Vos verraste met een 5eplaats en ook zus Marlies kon tevreden zijn (8e). Maurits Blauwgeers bekroonde zijn uitstekende wedstrijd met een mooie 9e plaats.

In het algemeen klassement is de spanning toegenomen. Stan Wijkel heeft nu 52 punten, slechts eentje meer dan Herm Eising. Jeff Vermeulen is gezakt naar plek 3 met 44 punten.

Bij de dames staan Marlies Vos en Laurel ter Braak gelijk. Beide staan ze op 36 punten. Op basis van het laatste dagresultaat krijgt Marlies de trui toegewezen en dat is maar goed ook, want Laurel past er niet goed in, zodat zij de trui (die tot dusver eigenlijk om haar schouders hoorde) steeds heeft doorgegeven.

De top 1o:

1 Stan Wijkel, Holsloot