Stan Wijkel steviger in gele leiderstrui na winst tijdens 10e Avondploeg Populaires

De 10e wedstrijd in de competitie van de Avondploeg-populaires heeft een overwinning opgeleverd voor gele trui-drager Stan Wijkel, de snelste renner uit een veld van 46 deelnemers. Stan klopte zijn directe tegenstander in het klassement en dat is Herm Eising, die zijn puntenachterstand dus weer iets zag oplopen. Maar wie weet, er komen nog 7 wedstrijden en Herm kennende zal hij alles op alles zetten om na het “zomerreces” conditioneel nog wat sterker terug te komen.

Als nieuwe deelnemer mochten we deze keer Jaymz Lunenborg begroeten. Jaymz loopt al heel wat jaartjes mee in de wielersport, maar geniet in onze contreien (nog) geen grote bekendheid. Dat heeft ongetwijdeld te maken met het feit, dat hij hier nog niet zo lang woont. Hij debuteerde 10 jaar geleden als jeugdrenner in categorie 1. Hij woonde toen in Rotterdam en was lid van Delta Spijkenisse. In 2017 verhuisde het gezin naar IJmuiden en hij werd toen lid van De Kampioen, de roemruchte club uit Haarlem. In de loop van 2019 dook hij op bij de Peddelaars na een verhuizing naar Schoonebeek. In het Noorden was hij in dat jaar meteen succesvol met overwinningen in Zwaagwesteinde en Rolde. Nu is hij nieuweling en zagen we hem in april al de Ronde van Beilen winnen in een massa-sprint. Sprinten kan hij dus wel en dat bleek nu ook op de Meerdijk, waar hij knap als 3e finishte vóór Arjen van Putten (4e) en Thijmen Paardekooper (5e).

Levy Nijs was er ook weer. Deze keer niet in de gele trui, want die is nu eenmaal voorbehouden aan zijn dorpsgenoot Stan Wijkel. Of we Levy nog vaker terug zullen zien bij de Populaires ? Dat lijkt niet helemaal zeker, want ook zijn tweede optreden verliep niet naar wens. Levy is trouwens ook meer van de motorcross en ziet het wielrennen als welkome aanvulling in zijn trainingsarbeid.

Sander Hummel had zijn maatje Jayden Dekker weer meegenomen naar de Meerdijk. Zij zijn zich beide aan het voorbereiden op het NK tijdrijden in Deventer op 8 juli. Succes alvast mannen !

Het was een buitengewoon aangename zomeravond, toen de 46 renners van start gingen en dat bleef zo tot het einde. Geert Vos, die aan de micro stond als vervanger van Arjan Freriks, kon al snel de eerste uitloper aankondigen. En ja hoor ……… , geheel in lijn met de traditie die hij ondertussen heeft opgebouwd, was dat Thijmen Paardekooper. Hij wàs er weer, net als Lars Alkema. Junioren nog, maar wat blijft het altijd een genot om de jonge garde bezig te zien. Of het nou gaat om een WK, om een NK of om helemaal niks, het maakt allemaal niets uit. De junioren vliegen er in en blijven dat doen. De energie spat er vanaf. Krachtig, maar gebaseerd op souplesse. Een verademing in de wielersport die steeds meer afglijdt in de richting van een krachtsport. Onvermijdelijk misschien, maar daar hoef je als supporter niet persé gelukkig mee te zijn.

Het is al vaker gezegd, Thijmen en Lars zijn ook van die types, die het gewoon blijven proberen. Geen wonder dus, dat zij erbij waren in een groepje van vier, met verder nog Osco Nijkamp en Jeff Vermeulen, die ook weer erg actief was, maar dat later moest bekopen. De voorsprong van dit kwartet liep flink op en alles wees erop, dat dit wel eens “de slag” zou kunnen zijn. Maar andermaal bleek, hoe moeilijk het is om weg te blijven op de Meerdijk. Zeker, het kàn wel, maar dan moeten alle puzzelstukjes op de goede plek vallen en dat is tot dusver nog maar één keer gebeurd dit seizoen.

Er kwam een einde aan de vlucht, toen Jeff Vermeulen afhaakte. Het overgebleven drietal keek elkaar eens aan. Tja en dan weet je wel hoe laat het is. Thijmen zette in zijn eentje nog even door, maar besloot uiteindelijk ook maar om zich in te laten lopen.

Ook een nieuw groepje met Thijmen, René Mink, Dennis Herding en Arjen van Putten kwam niet van de grond. In die fase van de wedstrijd begon Stan Wijkel de koers steeds beter te controleren. Er waren nog wel een paar pogingen zoals die van Thijmen Paardekooper, Han Peeneman en Rick Pors. En een korte solo van Tom Buls. En tenslotte de poging van Rick Pors met Tim Nederlof. Het mocht allemaal geen naam hebben en dat betekende opnieuw een massa-sprint, met de bovenomschreven uitkomst. Laurel ter Braak werd 20e en was daarmee de best geklasseerde dame. Fleur ter Braak werd 27e.

Het algemeen klassement wordt nog steeds aangevoerd door Stan Wijkel met 117 punten, gevolgd door Herm Eising (104), Thijmen Paardekooper (78), Quinten Vos (78) en René Mink (66).

De volgende dinsdag (5 juli) staat de voorlopig laatste wedstrijd op het programma, want daarna is het vakantie tot 16 augustus.

De uitslag (allen met transponder):

1 Stan Wijkel, Holsloot

2 Herm Eising, Emmen