Steven Willemsen verrassend winnaar 5e trainingsrit

Voor de tweede maal op rij was het “aangenaam verpozen” op de Meerdijk. Lekker fietsen in het zonnetje, dat langzaam maar zeker aan kracht begint te winnen. En dat met een zeer goed gevuld peloton van meer dan honderd renners, goed verdeeld over alle categorieën, al bleef de groep amateurs/sportklasse in overtalsituatie. Ondertussen is de groeiende belangstelling voor de organisatie aanleiding geweest, om er nog een extra wedstrijddag aan vast te knopen. Dus: niet alleen een wedstrijd op 12 maart, maar ook nog op 19 maart.

Omdat de Ster van Zwolle niet doorging, gingen er deze keer meer elite/beloften van start dan verwacht. Er was een flinke delegatie van de NWV Groningen aanwezig, en ook onze Duitse vrienden waren voor het eerst weer op volle sterkte naar Emmen gekomen. Met Marcel Fröse dus en met Christoph Fiebig, Felix Dierking en Stefan Grevecke. Ook de dames laten zich tegenwoordig niet onbetuigd, met als resultaat een deelname van – in totaal – maar liefst 22 rensters ! Ongekend op de Meerdijk. Prachtig !

Onder toeziend oog van René Boerhof, die herstellende is van corona, vertrok het langgerekte peloton voor een koers, die net als de vorige week, geen geslaagde ontsnapping opleverde. Wel lag het tempo meteen erg hoog, wat ongetwijfeld te maken heeft met de aanwezigheid van 20 elite/beloften-renners. Meteen verscheen de groene brigade van NWV Groningen aan de kop van het peloton, wat erop duidde, dat zij de koers zouden gaan controleren. Maar dat bleek toch iets lastiger dan wellicht gedacht. Heel vaak was het Marcel Fröse, die ten strijde trok. Hij kreeg zo hier en daar wel wat steun (o.a. van Sebastian Vester, Steven Willemsen en Chris Jansen), maar steeds kwam het peloton terug.

Toen ook de laatste vluchtpoging van Marcel Fröse (samen met Steven Willemsen) werd geneutraliseerd, wees alles in de richting van een massa-sprint. Iets voor Maiko Timmer misschien ? Met het rondenbord op 1, voelde hij zich nog fris genoeg om het in de eindsprint af te kunnen maken. En warempel, het lukte ! Met een triomfantelijk zegegebaar stormde de renner uit Drachten, tegenwoordig rijdend voor West-Frisia, over de streep. Het ging zelfs gemakkelijker dan hij vantevoren had gedacht. Iets té gemakkelijk eigenlijk. Het was Maiko namelijk ontgaan, dat de aankondiging van de laatste ronde alleen bedoeld was voor de nieuwelingen en de dames, die zoals gebruikelijk iets eerder hun wedstrijd beëindigen.

Nieuwe kansen dus. In de (echte) laatste ronden gebeurde het dan tòch nog: een groepje van zes ging er op kousenvoeten vandoor: Steven Willemsen, Niels v.d. Gracht, Rob ter Burg, Peter Merx en de Peddelaars Jochem Nijenkamp en Bart Kortleve. Even later kreeg dit groepje uitbreiding door de “oversteek” van Lars Punter, Christoph Fiebig en het jonge Duitse talent Felix Dierking. Met zijn tong op de tenen probeerde ook Rick Pors (Ter Apel) nog om aansluiting te krijgen, maar bij nader inzien liet hij zich toch maar weer terugzakken. Datzelfde lot ondergingen Marcel Fröse en één van de broers Veenwijk (was het nou Frank of Oene ?).

Zo kwam het, dat de laatste ronde inging met negen leiders aan het front. Maar tot ieders verbazing kwam er slechts één renner tevoorschijn uit de laatste bocht richting finish: Steven Willemsen, de Kannibaal uit Groningen, die er op de een of andere manier in was geslaagd om afstand te nemen van zijn medevluchters. Een verrassende winnaar, gevolgd door Peter Merx (geen transponder) en Felix Dierking (geen transponder). Jochem Nijenkamp uit Wapse legde beslag op de 4e plaats, gevolgd door Christoph Fiebig (5e), junior Bart Kortleve (6e), Niels v.d. Gracht (7e), Rob ter Burg (8e) en Lars Punter (9e). Op korte afstand (8 seconden) kwam het peloton binnen, aangevoerd door Sven de Haan en Lars Kranenborg.

Chris Jansen was de best geklasseerde amateur. Helemaal aan het staartje van de uitbollende rij renners, en onder grote hilariteit kwam Maiko Timmer over de streep. De eersten zullen de laatsten zijn. Gelukkig kon Maiko de humor van deze situatie zelf wel inzien.

Zoals gemeld waren de nieuwelingen al wat eerder klaar met hun wedstrijd. Zij wisten zich uitstekend te handhaven in het peloton. Alleen Luco Bos en Thijs Booy liepen tegen een achterstand op. Mads de Roos had de snelste eindsprint vóór Danny Turkstra en Maurits Blaauwgeers.

Fleur ter Braak was opnieuw de beste bij de meisjes. Veilig gepiloteerd door Herm Eising, reed zij de hele tijd mee in het peloton, net als Roos Müller en Fleur Prins, die 2e en 3e werden. Bij de dames was de eer voor Willemijn Prins, gevolgd door Laurel ter Braak en Marlies Vos.

De klasseringen:

Elite-beloften