Sven Meis wint derde voorjaarstrainingswedstrijd op de Meerdijk

Met 50 deelnemers ging de 3e trainingsrit op de Meerdijk van start in een strakke en schrale Noordenwind, waar niet alleen de renners, maar ook de toeschouwers veel last van hadden.

Onder de deelnemers bevonden zich weer enkele nieuwkomers, zoals de 20-jarige Duitser Melvin Bahrmann van HRC Hannover (een goede tijdrijder) en zijn landgenoot Fabian Schmalgemeir. De andere aanwezige Oosterburen waren Christoph Fiebig en Stefan Grevecke, die we al wat langer kennen, maar die we een poos niet op de Meerdijk hebben gezien. Opmerkelijk was ook de aanwezigheid van Ruben van Rijssen en good-old Dick Hoeve, die vanaf de Veluwe waren neergestreken in Emmen, terwijl er vlak in hun buurt startgelegenheid was in ’t Loo (Oldebroek). Daar is het echter veel drukker en er zijn nou eenmaal renners, die zich minder goed thuis voelen in dat gedrang.

Tussen de dames bevonden zich enkele oude bekenden, zoals Iris van der Kolk, Petra Sweertman, Kirsten Nieboer, Isa Helmers en Cassandra Snakenborg en bij de mannen waren dat Marco Tuinenberg (lang niet gezien) en Herm Eising, die altijd wat later opstart. Herm heeft een hekel aan het koude en regenachtige weer, waar we in dit jaargetijde regelmatig mee te maken hebben. Uiteraard was HWV Hardenberg weer goed vertegenwoordigd, met deze keer Chris Jansen en Robert Jan Nibourg als de vooruitgeschoven posten. Jan Bert Zandbergen was er gelukkig ook weer bij. Hij verloor eind december zeer onverwacht zijn vader en dat was een klap die vanzelfsprekend hard aankwam. Voor de oudere garde is de vader van Jan Bert geen onbekende. Vader Wim fietste in de jaren ’80 bij de liefhebbers (tegenwoordig amateurs geheten) en reed regelmatig bij de toptien en in Vroomshoop zagen we hem zelfs een keertje winnen in de Twentse Vierdaagse, die toen nog werd gereden. Persoonlijk kennen wij Wim’s broer Aaldrie Zandbergen nog wat beter, want die heeft jarenlang een belangrijke rol gespeeld bij WSV Emmen.

Terug naar de wedstrijd van zaterdag. Het werd al vroeg duidelijk, wie over de beste benen beschikte. Na wat inleidende schermutselingen ontstond er een kopgroep die bestond uit: Ronald Hinrichs (de vorm begint te komen), Chris Jansen, Christoph Fiebig, Robert Jan Nibourg, Marco van Dijken, Sven Meis, Melvin Bahrmann en natuurlijk ook Jacky Lotterman, die zich andermaal wist te onderscheiden.

Dit achttal trok de registers eens flink open en toen was het peloton, dat eerst nog wel tegenstribbelde, vrijwel meteen geklopt.

Na een aantal rondjes te hebben meegedraaid in de kopgroep, haakte Christoph Fiebig plotseling af. Daar hadden we beslist niet op gerekend, want Christoph is normaal gesproken iemand die de lakens uitdeelt in plaats van de klappen op te vangen. Maar ’t is nog wat te vroeg in het seizoen om er conclusies aan te verbinden.Met nog een half uur koers voor de boeg, moest ook Marco van Dijken er af. Geen schande overigens voor deze strijdbare sportklasser. Zodoende gingen we met 6 man de finale in. In die fase werd er nog even flink aan de boom geschud, zowel in de kopgroep als in het peloton. Klaas Bolks, die vrijdagnacht laat teruggekomen was van een feestje, zwaaide af richting de kantine, waar hij zijn rugnummer inleverde.

Wie wel stug dóór gingen ? Dat waren Jolein Boom en Rosalie Witsel, al vroeg Rosalie wel regelmatig hoeveel rondjes ze nog moest rijden. Maar beiden reden ze de wedstrijd keurig uit. Hulde ! Ondertussen had speaker Arjan Freriks de laatste ronde aangekondigd voor de B-groep. Dat zorgt voor sommige van onze Oosterburen nogal eens voor verwarring en dat was ook nu weer het geval. Nieuweling Matthijs Lamain sleepte de overwinning uit het vuur en daar was hij blij mee. Kirsten Nieboer werd 2e en nieuweling Merijn de Haan sprintte naar de 3e plaats, al was die plaats eigenlijk een prooi voor Iris v.d. Kolk, maar die reed kennelijk zonder een goed werkende transponder.

In het A-peloton kreeg Tom Buls het op zijn heupen. Hij had nog wat reserves in zijn tank en die gebruikte hij om weg te rijden van de rest. Christoph Fiebig en Ruben van Rijssen reden naar hem toe. Even later sloten ook Tobias Dall en Fabian Schmalgemeir aan, zodat het groepje nu uit 5 man bestond. Bas Witten en de ervaren rot Dick Hoeve probeerden er ook nog bij te komen, maar zij bleven hangen.

In de kopgroep bleek Sven Meis over de meeste reserves te beschikken. Hij schudde iedereen van zijn wiel, inclusief Jacky Lotterman, die zich als laatste gewonnen moest geven. Een solo dus met een prachtige zege voor Sven. Door de tempoversnellingen moest Ronald Hinrichs de kopgroep laten gaan, even later gevolgd door Melvin Bahrmann. Het HWV-duo Chris Jansen-Robert Jan Nibourg hield zich uitstekend staande. Zij werden 3e en 4e. Er viel nog een HWV-succesje te noteren, want John Werkman was veruit de snelste van het gedubbelde peloton. Zo’n prestatie hadden we hem van te voren echt niet uit zijn mouw zien schudden !

De uitslagen (alleen met werkende transponders):

1 Sven Meis, Gasselte

2 Jacky Lotterman, Emmen