Titels tijdrijden verdeeld in Emmen

Emmen, woensdag 22 juni. Een hoogtijdag voor het Nederlandse tijdrijdersgilde, want het ging om niets meer of minder dan de nationale titel in alle categorieën vanaf de nieuwelingen. En dus werd het een lange dag, die in alle vroegte begon met de tijdrit voor de nieuwelingen-meisjes. Velen van hen hadden er, midden in de tentamentijd, een vrije dag voor moeten regelen. Zoals Roos Müller uit Groningen, die bezig is aan een ijzersterk seizoen, volgens moeder het resultaat van een meer serieuze trainingsaanpak. Dat loonde de moeite, want Roos keerde met een prachtige bronzen medaille huiswaarts.

Voor de meeste meisjes betekende dit hun eerste kampioenschap en dan ben je wel een beetje zenuwachtig als je eenmaal op het startplateau staat. Het festijn werd geopend door Eline Jansen uit Hengelo van de roemruchte Emper Tourploeg (ETP) uit Zutphen. Op de deelnemerslijst in deze categorie ontbrak helaas de naam van Fleur ter Braak, die zich in de selectie-wedstrijd van Enkhuizen niet had weten te plaatsen, terwijl ze daar toch echt wel de capaciteiten voor heeft.

Wèl van de partij waren Elmar Reinders en onze ex-clubgenoten Thijmen Paardekooper en Lieke Nooijen. Elmar presteerde uitstekend met een 5e plaats achter vier echte tijdrit-matadoren. Lieke werd 15e in het totaalklassement van de vrouwen en 5e in het beloften-klassement. Thijmen werd bij de junioren eveneens 15e. Thijmen hebben we de hele dag niet gezien, vanwege het veelvuldig “pendelen” tussen start en finish, hetgeen nodig was om de huldigingen te kunnen fotograferen. Hoewel Rikus Bartol bij de start regelmatig duidelijk had aangegeven, dat de medaillewinnaars 5 minuten na afloop klaar moesten staan voor de huldiging, waren er velen die dit kennelijk niet hadden gehoord. Met name de huldiging bij de vrouwen liep flink uit de hand, hetgeen wellicht te verklaren is door de verwarring over een (al dan niet) officieel kampioenschap voor de beloften-vrouwen. Dat was niet geheel duidelijk, want toen de officiële huldiging plaats zou vinden, was alleen Shirin van Anrooij ter plekke. Wachten, wachten, wachten….

Voor ons was dat het sein om te vertrekken, want voor iemand op leeftijd was het niet alleen een lange, warme dag, maar ook een vermoeiende. Daarom: petje af voor alle medewerkers die in de brandende zon assistentie verleenden aan het organisatie-team van Wim Jansen. Daartoe behoorden ook vele clubgenoten, waarvan we Jan Kalter, Luuc Zwiers, Geert Vos en Gert Prins in actie zagen.

Leuk op zo’n dag is ook, dat je weer eens oude wielerbekenden tegen het lijf loopt. Te veel om op te noemen eigenlijk. Zoals Sieger Veenstra (destijds een hardfietser-pur-sang), Karst de Vries, de grondlegger van onze klassieker de Omloop door het land van Kleine Hein, en Lammert Engels manusje-van-alles bij de club, maar vooral een uitstekend jury-lid. Lammert kwam uiteraard ook even een kijkje nemen bij de start en trof daar heel wat bekende gezichten van oud-collega’s aan: Piet Aardema, Bé Zwiers, Jacob Nieborg, Bram Dijkhuis en Riekus Bartol. Allemaal (nog steeds en hopelijk nog lang) behorend tot het Noordelijke jury-corps. De jury-groep stond overigens “onder leiding” van Erwin Kistemaker, toch ook een beetje een Noorderling, want hij is geboren in Borger. Erwin is zelf een begenadigd renner geweest. Tijdrijden ? Nee, dat niet, maar wel een buitengewoon rappe sprinter. Zijn ere-lijst (uit de jaren ’80 en ’90, toen hij vaak nog getooid was met een modieus snorretje) mag er zijn: de Ronde van Noord-Holland (2x), de Ster van Zwolle, de Caraco-omloop, de Ronde van de Achterhoek en vele, vele criteriums. In 1980 zagen we hem de Ronde van Westerbork winnen als nieuwelingen en in 1987 de Ronde van Staphorst vóór klasbakken als Rudi Peters, Piet Kleine, Rudi Nagengast en Paul Mos. Erwin is ook nog steeds als renner actief en bezig aan zijn laatste jaar bij de Masters 50+, want zaterdag (25 juni) wordt hij 59.

Alvast gefeliciteerd Erwin en nogmaals bedankt voor het lekkere ijsje !

De publieke belangstelling was, zeker aan het eind van de middag, bevredigend te noemen. Wildlands, het Atlastheater en het Raadhuisplein met de vele fonteintjes vormden een uitstekend decor voor dit belangrijke evenement. Dat lang niet iedereen op de hoogte was van datgene wat gaande was, hebben de verkeersregelaars duidelijk kunnen merken. Maar dankzij het zomerse weer, verkeerde (bijna) iedereen gelukkig in een zonnig humeur, zodat incidenten achterwege bleven.

De belangrijkste resultaten:

Vrouwen