Tobias Tetzlaff winnaar, Christoph Fiebig leider klassement Kieft All Office Populaires #7

Zo’n kleine vijftig renners stonden aan het vertrek voor alweer de 7e “etappe” van de Kieft all office Populaires. Het waren er wat minder dan we gewend zijn. Misschien heeft dat te maken met het vervroegde aanvangstijdstip (half 7) of wellicht met de concurrentie van de Meerdaagse Noordenveld-Westerkwartier.

De beide opwarmrondjes stonden in het teken van een eerbetoon aan de heren Booy en Croes, die beide een jarenlange staat van dienst hebben opgebouwd als jeugdtrainers bij de club. Nu werden ze in de bloemetjes gezet vanwege hun afscheid. Onder een dankbaar applaus reden ze als afsluiting twee welverdiende ererondjes mee, waarna de wedstrijd open ging.

Na enkele inleidende schermutselingen viel de beslissende slag al vrij snel. Het was gele truidrager Christoph Fiebing zelf, die ten strijde trok, samen met zijn ploegmaat Felix Dierking. Toen renners als Tim Nederlof, Quinten Vos, Rick Pors en Tobias Tetzlaff zich er mee gingen bemoeien, werden de contouren al zichtbaar van wat later de kopgroep zou worden. De enige topper die zich koest hield, was Marcel Fröse, die zijn ploegmaats de ruimte gunde. Opvallend daarbij was de sportieve rivaliteit tussen de twee Duitse kampen, die nog wat werd aangewakkerd omdat Tobias Tetzlaff er deze keer niet alleen voor stond, zoals anders. Om wat meer tegenwicht te kunnen bieden aan het “kamp Fröse”, had hij zijn ploegmaat Sebastian Beyer meegenomen. Deze 27-jarige renner hadden we nog niet eerder in actie gezien op de Meerdijk, maar al snel bleek, dat hij met de besten meekan.

Zo waren er nog wel meer positieve verrassingen trouwens, zoals het optreden van Rick Pors, die we ook een hele poos niet hebben gezien. Maar hij heeft in die tijd niet stil gezeten. Rick is een renner, die blaakt van de strijdlust en die vaak meer wil, dan zijn benen willen. Deze keer hebben we vol bewondering toegekeken, hoe Rick zich met een enorme inzet naar de kopgroep toeknokte om daar vervolgens de hele wedstrijd te blijven. Datzelfde geldt ook voor Quinten Vos, die elke week een stapje verder zet. Herm Eising miste deze keer de boot, maar misschien was dat een bewuste keuze na de vervelende ervaringen van de afgelopen twee weken, toen hij moest lossen.

Toen alle kruitdampen waren opgetrokken konden we 7 koplopers noteren: het duo Tetzlaff-Beyer, het duo Fiebig-Dierking en de drie Nederlandse eenlingen Tim Nederlof, Quinten Vos en Rick Pors. Het peloton, veelal aangevoerd door Sebastian Vester, volgde op ruim een minuut.

In de finale speelden de Duitse duo’s hun overtalsituatie uit met Tobias Tetzlaff en Felix Dierking als de vooruitgeschoven posten. De anderen keken elkaar aan en bleven zitten, al kwam met name Rick Pors nog sterk terug. Hij werd prachtig 3e achter winnaar Tobias Tetzlaff die in de sprint weinig moeite had met Felix Dierking (2e). Kort daarachter zagen we nog een spannende sprint om de 4e plaats tussen Tim Nederlof, Quinten Vos en Cristoph Fiebig, die in deze volgorde de finishlijn passeerden. Als laatste van de kopgroep kwam Sebastian Beyer binnen, waarna Joost Freriks de sprint won van het peloton vóór Herm Eising en Willemijn Prins, die dus opnieuw in de toptien belandde. Dat Willemijn heel goed kan sprinten, is in het voorbije weekend ook internationaal bevestigd, want in het Spaanse Baskenland stond zij op het podium als winnares van de sprinttrui tijdens een sterk bezette Nationscupwedstrijd. Willemijn had daar trouwens een lastige tweede dag, omdat zij aanhoudend last had van een bloedneus.

Net als Willemijn, ontpopt ook Fleur ter Braak zich meer en meer als een uitstekende sprintster. Dat bleek niet zozeer op de Meerdijk, maar wel in Groningen, waar zij afgelopen zondag knap de Jan Plat ronde voor nieuwelingen-meisjes en junior-vrouwen op haar naam schreef. Na het districtskampioenschap het tweede grote succes van Fleur op de weg. Klasse !

De uitslag:

1 Tobias Tetzlaff, Buchholz

2 Felix Dierking, Oldenburg

3 Rick Pors, Ter Apel

4 Tim Nederlof, Hardenberg

5 Quinten Vos, Emmen

6 Cristoph Fiebig, Petersfehn

7 Sebastian Beyer, Hamburg

8 Joost Freriks, Emmen

9 Herm Eising, Emmen

10 Willemijn Prins, Zwolle (1e dame)

11 René Mink, Raalte