Van der Valk hotel Emmen veldrit groot succes!

Onder toeziend oog van KWNU-coördinator Theo van Diessen gingen zaterdag 126 jeugdrenners van start voor hun veldrit op de Meerdijk. Het waren er weliswaar 8 minder dan het aantal inschrijvers, maar met het waterballet van vrijdag nog vers in het geheugen, viel het eigenlijk nog wel mee met de hoeveelheid wegblijvers.

Bovendien bleef het bijna de hele dag droog en dus liepen er allemaal tevreden mensen rond bij de organisatie. En die tevredenheid werd in de loop van de dag alleen maar groter door de geweldige prestaties van de renners. Fijn voor de club, maar vooral ook voor de enthousiaste jeugdtrainers !

Na Schijndel, Oisterwijk en Tiel was de veldrit in Emmen de 4e nationale wedstrijd voor de jeugd in dit prille seizoen, meteen gevolgd door de 5e in Hoogeveen op zondag. Een Drents tweeluik dus, waarmee een traditie weer in ere werd hersteld met dank aan sponsor Van der Valk.

Later in dit seizoen (op zaterdag 27 januari om precies te zijn) volgt het NK voor de jeugd. Op dezelfde Meerdijk, maar niet op hetzelfde parcours. Voor het NK worden er namelijk nog wat extra moeilijkheden ingebouwd. Wat niet wegneemt, dat het nu zonder die verzwaringen al moeilijk genoeg was voor de meesten.

Met het oog gericht op het NK zijn er bij WSV Emmen nu gelukkig ook weer een aantal renners geïnteresseerd geraakt in het veldrijden en dat aantal is groeiende. Zaterdag zagen we de volgende renners in actie: Janine Barkhuis, Valerie en Rafaël Horsman, Vince en Luca Elsinga, Joren Pijpker, Milan van der Zee en Thijs Gritter. En zij leverden prestaties om je vingers bij af te likken ! Bijna allemaal zagen we ze in volle glorie terug op het podium.

Voor Milan van der Zee verliep de wedstrijd teleurstellend. Na een goede start zagen we hem na een tijdje ineens terugvallen. Een leeglopende vóórband was de oorzaak. Milan stapte uit de wedstrijd en keerde even later terug, maar hij had toen wel een ronde achterstand opgelopen. Dat was sneu, maar zoiets kan altijd gebeuren. Er waren trouwens veel meer pechvogels. Het meest bijzondere voorval overkwam Emmie Veninga (cat. 2), die een tijdje rondreed met een bloedneus.

De wedstrijdreeks begon zoals gebruikelijk met categorie 1 waar Anna van Beurden de lakens uitdeelde. Janine Barkhuis en Valerie Horsman finishten achter Naud Hooikammer (2e)

keurig als 3e en 4e, al moest Valerie er nog wel een flitsende eindsprint uitgooien in een rechtstreeks duel met Noor Hovers.

In categorie 2 ging de zege naar Jids Aleman (Pedaalridders) die ook al in Oisterwijk had gewonnen. Vince Elsinga reed onbedreigd naar een mooie 3e plaats.

In categorie 3 waren de meisjes de baas met Lova la Grand als winnares. Voor haar betekende dit een overwinningenreeks van 4 uit 4.

Arthur Garrat (Westland) was de favoriet in categorie 4. Hij ging dan ook als een speer van start, maar moest in de loop van de koers toch toestaan dat hij werd gepasseerd door Tijn Groffen en ……. ook door de goed doortrekkende Rafaël Horsman, die zodoende keurig beslag legde op de 2e plaats.

Na de huldiging (cat. 1 t/m 4), die plaats vond in de regen, was het de beurt aan categorie 5. Die leeftijdsgroep wordt tot dusver gedomineerd door Mads Eeldert uit Echteld, maar die was er niet bij in Emmen, waardoor de weg vrij kwam voor de anderen. Het werd een spannende strijd met Floor Marsman als winnares. Maar wie was nou de winnaar bij de jongens ? Was dat Luca Elsinga, of was dat op het nippertje toch nog Xavi Hachmang, die sterk teruggekomen was ? Niemand, die het met zekerheid durfde te zeggen. En toen kwam de verlossende mededeling: Luca had Xavi geklopt met een verschil van zegge en schrijve 1/100 van een seconde ! Zo’n superspannende ontknoping zie je zelden in een veldrit !

Ondertussen was Joren Pijpker bezig om de sterke Bjorn Schiphof van zich af te schudden, waardoor ook hij op het podium belandde. Schitterend !

Hugo Cappon uit Raalte is van alle markten thuis. Hij rijdt in alle disciplines en alles gaat hem uitstekend af. Nu was hij weer niet te kloppen in Emmen, waar hij op overtuigende wijze categorie 6 op zijn naam schreef.

Thijmen Hendrikx tenslotte, was de beste in categorie 7. De Limburger reed van het begin tot het eind aan de leiding en had eigenlijk alleen maar concurrentie te duchten van Beer van Beurden, die steeds als 2e dóórkwam. Thijs Gritter reed ook een sterke wedstrijd en raapte steeds meer renners op. Op technisch vlak maakte hij ook nauwelijks foutjes waardoor hij naar een mooie 10e plek kon rijden, super!

De uitslagen:

Categorie 1