Van Putten wint 7e JouwHypotheek populaires

De Meerdijk lag er stil en verlaten bij toen we daar dinsdagavond arriveerden. Vaak moet je zoeken naar een plekje voor je auto, maar deze keer was het grote parkeerterrein naast het stadion nagenoeg helemaal leeg. Geen voetballers met supporters, maar ook geen wielrenners. In de kantine zaten Ina Mink en Astrid Dijkstra duimen te draaien achter de inschrijftafel en zagen we welgeteld één renner die zich gereed maakte voor de wedstrijd. Dat was Arjen van Putten, die er wel zin in had na zijn successen in Agelo en in Bronneger, waar hij afgelopen zondag nipt won na een lange sprint.

Terwijl Arjen de beelden van Bronneger nog eens terughaalde, druppelden ondertussen ook wat meer mensen de kantine binnen, maar echt druk wilde het niet worden. De teller stopte bij 18 renners en zo’n laag aantal hebben we in jaren niet gehad. Natuurlijk, er waren deze avond ook de Regio-kampioenschappen tijdrijden in Bornerbroek en er zullen vast ook wel renners zijn die de Bronneger Bult nog in de benen hadden. Maar dan nog… Of hadden ze allemaal naar de Buienradar gekeken ?

Hoe dan ook, het dunne peloton zette er meteen na de opwarmrondjes flink de sokken in. De eerste aanval kwam van Arjen van Putten en de altijd strijdvaardige Tom Buls. Het was nog vroeg in de wedstrijd, maar beiden gaven hiermee alvast hun visite-kaartje af. Toen Tom na enkele ronden van slopend kopwerk terugviel in het peloton, ging Arjen nog even alleen verder, maar ook hij zag het nutteloze er wel van in.

Ondertussen werden er steeds meer renners gelost waardoor er in het peloton slechts 12 overbleven die in dezelfde ronde fietsten. Daarbij behoorde ook Willem Jan Belt, zaterdag nog winnaar van de streetrace in Staphorst. Op de Meerdijk zat hij er opnieuw goed tussen en even deed hij ons hart wat sneller kloppen, toen hij samen met zijn maatje Ivar Hengeveld in de aanval ging.

Dat duurde echter niet zo lang en daarmee kwam de weg vrij voor de beslissende slag. Opnieuw waren het Arjen van Putten en Tom Buls die er (in de regen) op uit trokken, nu samen met Sven Meis. Dit drietal beschikte duidelijk over de meeste reserves, want de voorsprong groeide in een ommezien uit naar 50 seconden op het peloton en 30 op twee achtervolgers. Dat waren Lars Alkema en Elmar Bischop, die ook nog wat krachten over hadden. Maar zij vormden geen enkele bedreiging meer voor de drie koplopers. Dit trio bleef tot het eind toe goed samenwerken. De eindsprint werd geheel in lijn der verwachtingen gewonnen door Arjen van Putten, de man in vorm. Sven Meis werd 2e en Tom Buls (na een sterke race) 3e. Lars Alkema klopte Elmar Bischop in de strijd om de 4e plaats en daarna won gele truidrager Patrick Nieuwenhuis de sprint van het peloton. Op het nippertje, want hij had zijn handen meer dan vol aan Willem Jan Belt.

De uitslag:

1 Arjen van Putten (Emmen), 2 Sven Meis (Gasselte), 3 Tom Buls (Veendam), 4 Lars Alkema (Gieten), 5 Elmar Bischop (Emmen), 6 Patrick Nieuwenhuis (Gieten), 7 Willem Jan Belt (Dalen), 8 Mart Vos (Aalden), 9 Jan Vos (Sleen), 10 Koen Nooijen (Coevorden), 11 Karsten Veen (Westerlee), 12 Thijs Booy (Emmer-Comp.), 13 Ivar Hengeveld (Dalen), 14 Arjan de Jonge (Emmen), 15 Laurel ter Braak (Eeserveen)

Algemeen klassement:

1 Patrick Nieuwenhuis (54), 2 Elmar Bischop (52), 3 Arjen van Putten (44), 4 Lars Alkema (44), 5 Tom Buls (40)

Bij de dames leidt Marlies Vos (40) vóór Laurel ter Braak en Demi Beernink (beide 34 punten)