UPDATE: Veel animo voor Airolube Zomercup in Dalen

De Zomercup-competitie werd woensdagavond voortgezet met een wedstrijd in Dalen. Een doordeweekse wedstrijd dus, net zoals dat tegenwoordig in de streetraces veelal het geval is. Een nadelige invloed op de deelnemersaantallen heeft dat niet gehad. Integendeel, de opkomst was boven de verwachtingen van de organisatie. Alleen de 3 vrouwen-categorieën waren dun bezet. Bij de junior-vrouwen stond Stella Rieke uit Rheine (Duitsland) als enige op het podium en bij de Nieuwelingen-meisjes was het niet veel beter gesteld. Daar waren Jenna van Tongeren uit Harderwijk en Britta van der Wal degenen die het podium bezetten.

Daar stond tegenover, dat de vakantie enkele deelnemers binnenbracht, die je normaal gesproken niet tegenkomt in onze regio, zoals de Westlandse jeugdrenner Dante Tancil uit Wateringen.

Voor de organisatie (de wielerstichting Dalen) werd het een erg lange dag, die om 7 uur in alle vroegte was begonnen. Dat kwam, doordat men met een 4Kids-route inhaakte op de Drentse Fietsvierdaagse. Door deze combinatie hoefde het uitgezette parcours niet opnieuw te worden opgebouwd. Twee vliegen in één klap, om het zo maar eens te zeggen.

Wat dat parcours betreft, de meningen daarover liepen (uiteraard) uiteen. Een “technisch” parcours was het zeker niet. Wel veel draaien en keren en dat is iets, waar niet iedere renner van houdt. ’t Is net zoals in de Tour: sprinters houden niet van bergetappes en klimmers niet van sprinten. Ieder brengt zijn eigen kwaliteiten met zich mee en het is goed, dat daar in een diversiteit aan parcoursen rekening mee wordt gehouden.

Voor de meeste renners maakt het overigens allemaal weinig uit. Dat zijn de alleskunners, zoals Willem Jan Belt. De plaatselijke favoriet boekte in Dalen zijn 5e zege (vijf uit vijf) in de Zomercup en hij deed dat met overmacht. Zijn grote concurrent Jan Willem Blaauw ontbrak op het appèl, waardoor meteen de weg naar de 2e plaats vrij kwam voor Liam Brugman uit Harderwijk.

Willem Jan was niet de enige clubgenoot, die het podium bereikte. Onze alsmaar uitdijende MTB-afdeling bracht maar liefst 10 medaille-winnaars voort. Allemaal jeugdrenners en dat belooft nog wat voor de toekomst. Tot winnaar werden uitgeroepen: Pepijn Kuipers, Eline Scheve, Luca Elsinga, Robin Super en Willem Jan Belt.

Maar ook buiten het podium om wemelde het van enthousiaste jeugdrenners, die al dan niet in het shirt van WSV Emmen alles gaven voor een goed resultaat. En dat viel niet mee, want het was toen nog buitengewoon warm met een temperatuur van 30 graden. Gelukkig bood de bosrijke omgeving nog enige beschutting voor de ongenadig schijnende zon.

Maar in de loop van de avond veranderde dit scenario. Er klonk gerommel, eerst in de verte en daarna steeds dichterbij. Marjo Nijmeijer, die als vanouds weer achter de microfoon stond, kondigde alvast de veiligheidsmaatregelen aan voor publiek en renners. Voor het geval dàt.

Maar gelukkig, zover kwam het niet. De wedstrijden konden gewoon worden voortgezet. Maar het begon wèl te regenen. Velen werden er blij van. Maar zoals een bekende Amsterdamse wijsgeer eens opmerkte: “Elk voordeel heb z’n nadeel”. En dat gold in het bijzonder voor Uw fotograaf, die met niet geheel waterbestendige apparatuur naar de locatie was gekomen. Niet goed om mooie foto’s te kunnen maken.

De renners ondervonden er – op enkele valpartijtjes na – geen schade van, maar verschenen wel met besmeurde gezichten op het podium. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet zo lang heeft geregend. Maar het belangrijkste was nog wel, dat de organisatie de teleurstelling van het stil leggen van de wedstrijd bespaard bleef. Dat zou ook zonde zijn geweest van alle tijd en energie, die er in is gestoken door de vele vrijwilligers uit het dorp. Sabine Blaauwgeers, die weer als een bezige bij in de weer was, had zelfs niet eens een beroep hoeven te doen op medewerkers van de club. In Dalen kunnen ze het allemaal zelf wel aan.

Het was al dik in schemertijd, toen we afscheid namen in de wetenschap, dat de organisatie onder aanvoering van Sabine Blaauwgeers vastbesloten is om ook het volgend seizoen weer van de partij te zijn in de Airolube Zomercompetitie.

De uitslagen

Het voert te ver om alle uitslagen en standen op deze pagina te plaatsen. Voor de complete uitslagen verwijzen we daarom graag naar de website van het District Noord.

Nu met alle foto’s.