Veel blauw op het podium in Coevorden !

Maar liefst 8 podiumplaatsen waren er afgelopen weekend voor de jeugd tijdens de ICW in Coevorden ! Hoe dat tot stand kwam leest u in het verslag en ziet u in de fotoreportage van clubfotograaf Fred Haikens. De foto’s van de overige categorieën volgen nog. Dank Fred voor jouw bijdrage. Veel kijk- en leesplezier allemaal.

Veel blauw op het podium in Coevorden.

Er is een tijd geweest, dat Coevorden een heuse nationale veldrit binnen de poorten had, georganiseerd door een wielercomité onder leiding van Henk Weerink en Ab Koert. Dat was in de jaren tachtig, met jonge Drentse renners als Martin Hendriks, Roelof Vos en de gebroeders Gerard en Dick Dekker. Bij de junioren en nieuwelingen reden toen mannen als Wilco Kroezen, Rudi Nagengast, Richard Luppes, Paul Mos, de broers Timmermans, Allard Engels en Richard Bazuin (om zo maar eens wat namen te noemen).

Tegenwoordig bouwt Coevorden aan een nieuwe traditie, maar dan als vaste ankerplaats voor de ICW. De mensen van WTC Coevorden hadden de handen weer stevig uit de mouwen gestoken en in de Klinkenvlier een parcours afgezet langs de vijver met ook twee zware klimmetjes. Die kon je eigenlijk alleen maar in “volle galop” nemen en dat was lang niet voor iedereen weggelegd. Het leidde in de beginfase tot opstoppingen, waardoor je maar beter direct vooraan kon zitten.

Joost Freriks had dat goed begrepen. Hij leidde de veldrit vanaf het begin tot het eind en kon rustig ontspannen zijn eigen gang gaan. Joost was één van de vele podiumklanten namens WSV Emmen, want Marlies Vos was oppermachtig bij de dames en Mart Vos bij de nieuwelingen. Mark Hessels behaalde een mooie 3e plek in de categorie 40+ en volgde daarmee het voorbeeld van zoon Daniël, die dezelfde prestatie leverde bij de nieuwelingen. Daniël deed dat na een lange inhaalrace, want vlak na de start stond hij al aan de kant met een onwillige ketting. Met hulp van omstanders lukte het om de wedstrijd voort te zetten, maar de achterstand was toen al zo groot, dat een overwinning niet meer tot de mogelijkheden behoorde.

De wedstrijddag was ’s morgens begonnen met de jeugd op een wat lichter parcours. Maar zwaar genoeg om grote verschillen te maken. De jeugd van WSV Emmen liet zich heel goed zien en dat leverde maar liefst acht podiumplaatsen op. De mooiste was wel de 2e plaats, die Sil Jakobs in de wacht sleepte. Sil was voor het oog van opa en oma en vader Gert natuurlijk extra gemotiveerd om een prestatie neer te zetten, maar we hebben hem de laatste tijd zelden zo goed bezig gezien. Dóórgaan zo, Sil !

De overige prestaties lagen wat meer in de lijn der verwachtingen, zoals de overwinningen van Rafaël Horsman, Willem Jan Belt en Luco Bos. De overige podiumplaatsen waren voor Sven Ahlers, Thijs Potters (3e na een spannend duel met Jan Willem Blaauw), Joënna Wijnands, Tamar Dronkert en Maurits Blaauwgeers.