Veel deelnemers tweede voorjaarstrainingswedstrijd

Helemaal gerust waren we er niet op, toen we zaterdag naar de Meerdijk fietsten voor de tweede trainingsrit. Want het schoot maar niet op met de inschrijvingen. Maar gelukkig, toen puntje bij paaltje kwam, bleken er maar liefst 79 renners aan de start te staan en dat waren er (veel) meer dan verwacht.

De Kannibaal was er met een flinke afvaardiging en ook de Peddelaars, HWV Hardenberg, TFC de Ketting, Omega en MTB Assen (Airolube) leverden een flinke bijdrage. De dames van de Zwaluwen waren er ook weer, deze keer met o.a. Fien Winters, die we lange tijd niet hadden gezien. En verder waren er deze keer veel oosterburen en ook zij zijn natuurlijk méér dan welkom.

Van WSV Emmen hebben we daarentegen maar weinig renners gezien. Zoals altijd was Goos Beukema aanwezig en verder nog Sander Hummel in zijn oranje tenue. Mart Vos ontbrak als gevolg van ziekte, opgelopen tijdens het vieren van carnaval. De anderen hadden kennelijk allemaal wat anders te doen. Vaak zijn we geneigd om te denken, dat het leven één groot wielerfeest is, maar soms moet je gewoon even vaststellen, dat er ook nog andere dingen belangrijk (kunnen) zijn.

In het peloton zagen we ook enkele nieuwe gezichten. Yorick Kamphuis had zijn jongere broer Quinten meegebracht. Rowan en Djayden, die beide bij de jeugd fietsen, kenden we al. Maar Quinten, voorheen een hockeyer, zagen we voor het eerst. Daarmee is de cirkel rond: het hele gezin Kamphuis zit nu op de fiets !

De koers kende wat minder hoogtepunten dan de vorige week. Wat overigens niet wil zeggen, dat er geen strijd geleverd werd. Integendeel. De eerste poging kwam van de Duitse belofte Lukas Riepe in het gezelschap van Kannibaal Jens Schepers, waarbij Marco van Dijken tevergeefs probeerde aan te sluiten. Onder aanvoering van Roy Eefting-Bloem kwam het peloton weer terug.

Het duurde niet lang, of er meldde zich een nieuw duo. Het waren Bruno Nakken en Niklas Behrens (één van de smaakmakers van de vorige week), die het met z’n tweeën gingen proberen.

Hierna was het opnieuw Bruno Nakken, deze keer met Niels Koster. Dit duurde maar kort, waarna Steven Willemsen het initiatief overnam.

En zo ging het maar door, zonder dat er noemenswaardige terreinwinst werd geboekt. De laatste serieuze poging kwam van het duo Jens Schepers-Guido Hartog, waar Maaike de Vries zich bij aansloot. Dat was goed gezien, want nu werd zij als het ware in een zetel naar de overwinning in de B-groep gebracht. Ze hoefde er zelfs niet voor te sprinten deze keer. Op enige afstand finishte Nick Kottmeyer als 2e, net zoals de vorige week. Sanne Prins werd 3e en toen volgde er nog een fel sprintduel tussen Stella Rieke (4e) en Melanie Prins (5e).

Ondertussen werden de beide koplopers teruggepakt, waarna Steven Willemsen het nog maar weer eens een keertje probeerde. Steven rijdt dit jaar in het shirt van het Universe Cycling Team, een Nederlandse continentale UCI-ploeg, die veel wedstrijden rijdt in ver afgelegen landen. Zo kom je nog eens ergens !

Maar het lukte wéér niet om weg te blijven. Met nog drie ronden te gaan vond Roy Eefting-Bloem het tijd worden om zijn ding te doen. Bij Roy weet je nooit helemaal zeker, wat de gedachte is achter zijn acties, maar dat hij het drie ronden lang zou gaan volhouden, lag niet erg voor de hand.

Dat vermoeden werd een rondje later al bevestigd, waarna iedereen zich neerlegde bij een massa-sprint. Of tòch niet ? Terwijl de supporters in spanning stonden uit te kijken naar de onvermijdelijke sprint, kwam er niet een heel peloton, maar slechts één solist om de hoek van de laatste bocht naar de finish. En je kon al van ver zien wie het was: Cor van Leeuwen, die wel vaker voor dit soort stunts zorgt. Het was meteen het hoogtepunt van de hele wedstrijd. Cor had slechts een kleine voorsprong, maar groot genoeg om buiten schot van het peloton te blijven.

Achter zijn rug werd nog fel gesprint om de 2e plaats. Die ging naar Niklas Behrens, één van de uitblinkers van de vorige week. Hij klopte Bruno Nakken (3e), Sander Kroeze (4e) en Jille Brinksma (5e), die een mooi duel uitvocht met junior Karsten Kamp en die als nieuwkomer weer bewees dat hij met de besten mee kan.

Helaas werd de uitslag een beetje ontsierd, doordat verschillende renners zonder transponder reden. Zij zijn derhalve niet terug te vinden in de uitslag.

Ook Cor van Leeuwen behoorde tot die groep, maar dat doet niets af aan zijn prestatie.

Cor is trouwens niet alleen een uitstekende coureur, maar bovenal ook een fijn mens. Dat wisten we al, maar zaterdag zagen daar weer de bevestiging van. Wat was het geval ? Nog voordat de wedstrijd begon, reed Rosalie Witsel al lek. Het vooruitzicht niet mee te kunnen doen, leidde bij Rosalie tot lichte paniek, want reserve-materiaal had ze deze keer niet bij zich en vader evenmin. En zie, uitgerekend Cor was de redder in nood. Hij had een binnenbandje meegenomen en met wat hulp stond Rosalie met een blij gezicht aan de start. Haar dag kon niet meer stuk. En dat allemaal dankzij Cor.

Top 10 A-groep

1 Bruno Nakken (Assen), 2 Jille Brinksma (Nieuwleusen), 3 Karsten Kamp (Gasselternijveen), 4 Kyrill Visser (Groningen), 5 Marco van Dijken (Appingedam), 6 Steven Willemsen (Groningen), 7 Yorick Kamphuis (Wildervank), 8 Guido Hartog (Groningen), 9 Rudi Nijkamp (Dwingeloo), 10 Meike Uiterwijk Winkel (Echten),

Uitslag B-groep

1 Maaike de Vries (Almelo), 2 Nick Kottmeyer (Harsewinkel), 3 Sanne Prins (Wierden), 4 Stella Rieke (Rheine), 5 Melanie Prins (Wierden), 6 Nico Baretti (Gütersloh), 7 Cassandra Snakenborg (Appingedam), 8 Sander Hummel (Erica), 9 Rosalie Witsel (Westerbork)