Veel Podiumplaatsen Bij Cyclon MTB Zomercup

Op zondag 30 juni jl. organiseerde Wsv Emmen een MTB wedstrijd in de Emmerdennen in de Cyclon MTB Zomercup reeks.

Een super compliment aan alle vrijwilligers die er zo’n succesvol en goed georganiseerd evenement van hebben gemaakt !!!!

Ook een compliment aan alle Wsv Emmen renners- en rensters die deelnamen en zo goed presteerden. Geweldig dat er zoveel podiumplekken behaald werden. Proficiat!!

Nu nog even nagenieten met alle foto’s; reportages van Anniek en Fred en van het verslag van Fred. Bedankt beide voor jullie bijdragen !

MTB Zomer Cup in Emmerdennen voor herhaling vatbaar

In september 2018 is WSV Emmen verrijkt met een mountainbike-afdeling. Al spoedig bleek, dat deze afdeling in een behoefte voorziet. Vooral de jeugd is er enthousiast over en als dat zo is, zijn de ouders dat meestal ook. (Het omgekeerde geldt trouwens ook)
Sinds de oprichting hebben al ruim 30 jeugdleden hun weg naar het mountainbiken gevonden en dat was zondag heel mooi te zien in de Emmerdennen, waar de renners in actie kwamen voor de MTB Zomercup.
Van de 62 jeugdrenners die daaraan deelnamen, waren er maar liefst 20 afkomstig van WSV Emmen. Vooral in de jongste categorieën waren er veel “blauwhemden” te zien en dat resulteerde in mooie podiumplaatsen voor Age Menzen, Rafaël Horsman en Lars Meijer. Maar ook de anderen hebben zich allemaal kranig geweerd.

’s Middags verschenen de “overigen” aan de start met 47 deelnemers in verschillende categorieën. Hierbij namens WSV Emmen: Mart en Marlies Vos, Tim en Joost Freriks, Gerben de Sain, Mark Hessels, Gosé Feringa en Mike Wennink. Hier kunnen er dus nog wel een paar bij. Van dit groepje bereikten Joost Freriks (1e), Mark Hessels (2e) en Mart Vos (3e) het podium, waar de prijzen werden uitegereikt door clubvoorzitter Jan Kalter.
Jeroen de Geus, één van de voortrekkers van de mountainbike-afdeling, deed – anders dan zijn bedoeling was – niet mee aan de wedstrijd. Hij vreesde de naweeën van een hersenschudding, die hij kortgeleden opliep.

Wel aanwezig was Henk Groen, een oude bekende uit vervlogen tijden. In zijn veelbewogen actieve sportcarrière combineerde Henk het wielrennen met het schaatsen. In deze discipline bracht hij het tot Nederlands juniorenkampioen. Als wielrenner zagen we hem ooit de Omloop door het land van Kleine Hein winnen en (o.a.) ook de Hunebedomloop in Borger en de Gouden Pijl. Henk is nu schaatscoach van China, maar hij woont nog steeds in Emmen op een paar honderd meter afstand van de Haantjebak. “Ik doe mee, om dit mooie, nieuwe initiatief te steunen”, aldus Henk, die gelijk ook twee companen mee had gebracht: oud-schaatser Timon Nieuwenstein en Marc Meijer. Zij deden het voortreffelijk met een 3e en 6e plaats. Henk zelf had deze keer minder goede benen.

Dat was overigens helemaal geen schande, want ‘t Haantjebak is een kuitenbijter van formaat. Verscheidene renners kwamen hier in grote problemen. Niettemin was iedereen enthousiast over dit selectieve terrein, waar in 2002 (op 7 december om precies te zijn) het Nederlands kampioenschap veldrijden voor de jeugd door WSV Emmen is georganiseerd. Elmar Reinders en Tijmen Eising werden destijds op eigen bodem kampioen in respectievelijk in categorie 3 en 4. Nog eerder, in 1974 en 1975, werd op dit parcours een nationale veldrit afgewerkt met de toenmalige toppers Gert Wildeboer en Hennie Stamsnijder als winnaars.
Naar verluidt heeft Staatsbosbeheer in latere jaren geen toestemming meer verleend en is de veldrit van de kalender verdwenen.

Maar inzichten en opvattingen veranderen. Wie weet, misschien gaan de oude gloriejaren weer herleven. Onze MTB-afdeling is er klaar voor !!