Verrassende winnaar op de Meerdijk tijdens de Kieft All Office Populaires #6

Dinsdagavond waren we op de Meerdijk getuige van een unieke gebeurtenis: de zege van een Israëlische renner. Nog nooit eerder vertoond en waarschijnlijk meteen ook de laatste keer dat zoiets gebeurt.

De winnaar in kwestie was Rotem Tene, een 20-jarige Israëlische beloftenrenner, die in de voorgaande week namens Israël had deelgenomen aan het EK baanwielrennen in Apeldoorn. Hij werd daar 15e op het onderdeel omnium. De hele Israëlische baanploeg, bestaande uit beloften en junioren, is neergestreken in Assen voor trainingen op de wielerbaan als tussenstation voor het WK voor junioren in Caïro, dat volgende week begint.

Het verblijf in Assen heeft ongetwijfeld alles te maken met de tegenwoordige baancoach van Israël. Dat is Steve McEwen, die jarenlang in Noord-Drenthe (Donderen) heeft gewoond. In die tijd was hij in het Noorden volop actief als criteriumrenner. Als assistent van René Wolff kwam hij terecht op Papendal, waar hij aan de basis stond van de huidige successen van de Nederlandse baansprintploeg. In 2019 stapte hij over naar de Israël Cycling Academy, waar hij de moeilijke taak heeft om de baansport daar op de rails te zetten.

Op de Meerdijk deed Steve, een Schot van origine, zelf ook mee en trof daar bekende generatiegenoten aan zoals Gert de Veen en Theo Sieling. Met Willemijn Prins en Christoph Fiebig in de leiderstruien, vertrok het peloton helaas zonder Bas Hansler, die de vorige week behalve een gebroken sleutelbeen ook gescheurde schouderbanden heeft opgelopen. Dat maakt een operatie noodzakelijk, die a.s. donderdag plaats gaat vinden in Hoogeveen.

De wedstrijd werd snel in de steigers gezet door een aanval van de Israëliers Rotem Tene en Guy Timor. De attente truidrager Christoph Fiebig ging mee, samen met zijn ploegmaat Felix Dierking. En zo dreigde eenzelfde scenario als de vorige week, toen het eveneens de buitenlanders waren, die de dienst uitmaakten. Maar gelukkig waren er deze keer een paar Emmenaren, die daar een stokje voor wisten te steken. Het waren de broers Eising en de weer zeer actieve Quinten Vos, die het gevaar tijdig onderkenden en aansloten bij de vier koplopers, van wie Guy Timor snel weer terugviel in het peloton. Cor van Leeuwen probeerde ook nog om aansluiting te krijgen, maar hij gaf die poging bij nader inzien weer op. In de kopgroep kregen Herm Eising en Quinten Vos het moeilijk. Herm was de eerste die moest lossen en een tijdje later was Quinten “aan de beurt”. Niettemin een knappe koers van beide renners.

Aldus bleven er vooraan 4 renners over: Fiebig, Dierking, Tene en Tijmen Eising. Het peloton had zich ondertussen gewonnen gegeven. Heel even leek het erop, dat er nog een verlate reactie op gang zou kunnen komen, toen Arjan Elferink, Han Peeneman en Amit Keynan (Israël) de handen ineen sloegen. Hierna kregen we nog een groepje met (weer) Peeneman, Amit Keynan (Israël), Gert de Veen, Bastiaan Vester en (op het tandvlees) Jan Hekman. Alles tevergeefs. En zo kregen we in de finale de unieke situatie, dat het peloton op een ronde werd gezet door de koplopers. Dat is lang geleden !!

Het was Rotem Tene, de Israeliër, die zich in de eindsprint met nipt verschil winnaar mocht noemen, gevolgd door Tijmen Eising (zonder transponder), Christoph Fiebig en Felix Dierking. Herm Eising was de snelste van het peloton met in zijn spoor: Quinten Vos, Jan Hekman, René Boerhof, Mart Vos, Willemijn Prins, die zich opnieuw bij de eerste 10 wist te klasseren, en …… jawel Steve Mc Ewen, die het sprinten dus nog niet verleerd is.

Belangrijk!!!

Gelegenheidsspeaker Geert Vos (hij verving op geheel eigen wijze de vakantievierende Arjan Freriks), kondigde aan, dat de volgende wedstrijd op 31 augustus niet om 19 uur, maar om 18.30 uur gaat beginnen. Iets om rekening mee te houden.

De uitslag:

1 Rotem Tene, Israël

2 Cristoph Fiebig, Petersfehn

3 Felix Dierking, Oldenburg

4 Herm Eising, Emmen

5 Quinten Vos, Emmen

6 Jan Hekman, Norg

7 René Boerhof, Stadskanaal

8 Mart Vos, Aalden

9 Willemijn Prins, Zwolle (1e dame)

10 Steve McEwen, Arnhem

11 Gert de Veen, Zuidbroek