Verslag Algemene Ledenvergadering april 2022

Op woensdag 6 april vond de Algemene Ledenvergadering plaats in het clubgebouw van WSV Emmen. De opkomst was niet erg groot, met name de fietsende leden lieten het een beetje afweten. Wel aanwezig was o.a. Seine Snippe, die al een tijdje lid is van de paracycling commissie van de KNWU. Seine is nog steeds lid van WSV Emmen en onder normale omstandigheden is hij een vaste klant bij de ledenvergaderingen van de club.

Zo bijzonder veel was er deze keer trouwens niet te melden, want er is in het afgelopen jaar 2021 weinig gefietst, althans niet in wedstrijdverband. Voorzitter Jan Kalter wees er in zijn jaaroverzicht op, dat elk nadeel toch ook weer z’n voordeel heeft, want nu kwam er tijd vrij om allerlei nuttige en belangrijke dingen te doen, die anders blijven liggen.

En dan is de slotsom, dat er toch nog wel het één en ander is gebeurd: om te beginnen is de wielerbaan flink opgeknapt. Verder is er een nieuw jury-platform in de steigers gezet en is er in het clubgebouw een nieuwe (2ehands) keuken geïnstalleerd. De garage is opgeruimd en opnieuw ingedeeld, en er is flink geïnvesteerd in de aanleg en verdere uitbreiding van het mountainbike-circuit.

Wat de mountainbike-afdeling betreft, die is uitgegroeid tot zo’n 50 actieve leden en daarmee vormt deze afdeling nu zo langzamerhand de ruggengraat van de club.

Op de weg gaat het een stuk minder. Er zijn eigenlijk te weinig wegwielrenners bij de jeugdleden, en ook bij de nieuwelingen en junioren houdt het niet over.

Arjan Freriks, de penningmeester, had goede berichten. Hij wees erop, dat de sponsoring voor de komende drie jaren weer “rond” is. Ook is er sprake van een positief saldo op de jaarrekening. Dit ondanks alle investeringen, die er in het afgelopen jaar zijn gedaan. Wat wel veel zorgen baart, zijn de enorm oplopende energieprijzen van tegenwoordig. Om het hoofd te bieden aan die dreiging, stelde het bestuur voor om met ingang van 2023 de contributie met € 5 te verhogen. Dat voorstel werd goedgekeurd door de vergadering.

Gertjan Bos bracht als kascontroleur verslag uit over “de boeken” en stelde vast, dat de penningmeester zijn werk weer voortreffelijk had gedaan.

Een punt van zorg blijft nog de veiligheid op de wielerbaan. Er bevinden zich tijdens de wedstrijden nog veel te vaak mensen op het parcours, die daar niet horen. Soms zelfs met auto’s. Dat probleem is op de vorige ledenvergadering aangekaart en naar aanleiding daarvan kon secretaris Luuc Zwiers melden, dat er in januari een gesprek is geweest met de gemeente. Tot resultaten heeft dat tot dusver echter niet geleid.

Ook de bestuursverkiezingen leidden niet tot resultaten, gewoon omdat er niets te kiezen viel. Er was namelijk geen enkele kandidaat om de posities in te nemen van Astrid Dijkstra en Jan Kalter. Beide gewaardeerde bestuursleden traden af en stelden zich na ruim 6 jaar trouwe dienst niet herkiesbaar voor een nieuwe bestuursperiode.

Maar Jan Kalter zegde toe aan te blijven als interim-voorzitter, totdat er een opvolger voor hem is gevonden. Ook Astrid blijft actief binnen de club bij de wedstrijden die er zijn op de Meerdijk, zoals de populaires. Uiteraard zal de club daar dankbaar gebruik van maken, maar dat neemt niet weg, dat er -net zoals bij andere verenigingen- zorgen zijn over de continuïteit. Of zoals de voorzitter de vergadering besloot: zonder vrijwilligers …… geen vereniging.

Na afloop werd nog een drankje genuttigd en ging de schaal met lekkere hapjes rond. Een gezellige afsluiting van een vlot verlopen jaarvergadering.