Verslag En Foto’s Populaire 25 juni jl.

Dinsdag werd de wekelijkse “Rijschool-Marco-Populaire” verreden onder wel heel tropische omstandigheden. Respect voor alle renners die aan de start stonden. Winnaar werd Rick Pors uit Ter Apel.

Ook clubfotograaf Fred trotseerde de warmte ook en maakte een verslag en bijbehorende fotoreportage !! Bedankt Fred.

Zweten en puffen

Met 35 graden op de thermometer reden we dinsdagavond tegen beter weten in naar de Meerdijk, in de veronderstelling dat er geen wedstrijd zou zijn deze keer. Maar zie, er hadden zich toch nog 20 renners gemeld aan de inschrijftafel bij Ina Mink en dat aantal was voor de organisatie voldoende om het vertreksein te geven voor een korte rit over 3 kwartier en 3 extra ronden. Dat sein kwam deze keer van voorzitter Jan Kalter bij afwezigheid van Anne Olijve. Deze trouwe steunpilaar moest helaas verstek laten gaan wegens uiterst droevige familieomstandigheden (alle sterkte toegewenst !!).

De start vond dus plaats in een zekere mineurstemming, maar het leek alsof de renners deze stemming van zich af wilden schudden met strijd en vechtlust. Dat was onder deze tropische temperaturen voor niemand een gemakkelijke opgave, zelfs niet voor de fotograaf en die hoeft toch echt niets anders te doen dan wat plaatjes te schieten.
René Mink van der Werf was de eerste aanvaller. Hij bleef gedurende de hele wedstrijd bijzonder actief, want ook bij een tweede poging was hij betrokken, samen met Mats Bours. Daarna sloten Rick Pors en Thom Langen aan. Wilfred Drenthen, Jan Vos en Gert de Veen kwamen er ook nog bij en zo kregen we zeven man aan de leiding. Op deze groep werd flink gejaagd en dat had tot gevolg, dat het “peloton” helemaal uit elkaar viel.
Nadat de leiders waren ingerekend, ontstond (met nog een kwartier koers voor de boeg) de definitieve kopgroep met daarin Jan Vos, Rick Pors, Joost Freriks en andermaal René Mink van der Werf. Zij reden in korte tijd naar een voorsprong van ruim een minuut. In de laatste ronde had Rick Pors nog wat energie over. Hij reed zijn metgezellen los en boekte daarmee een mooie, verdiende zege. Er zit nog steeds progressie in bij Rick !!
Op korte afstand kwamen Joost Freriks (2e), René Mink van der Werf (3e) en Jan Vos (4e) over de streep. Een halve minuut later volgden de junioren Thom Langen en Joeri Fledderus, die in eendrachtige samenwerking naar de 5e en 6e plaats reden. Gert de Veen won de sprint van wat er nog over was van het peloton (dat waren er nog slechts zes). Daarna kon iedereen aan de verkoeling.

Jesse Dijkstra had het ongetwijfeld beter voor elkaar. Hij zat fijn op Texel voor een zeilkamp van school. Jesse miste hierdoor wel wat punten voor het klassement, maar de “schade” bleef beperkt, zodat zijn leidende positie niet in gevaar kwam.

De uitslag
1 Rick Pors, Ter Apel