Verslag en foto’s Sint Maartencross !

Afgelopen zaterdag was het wel een beetje afzien voor de deelnemers van de Sint Maarten Cross in Orvelte. Toch was er een mooie podiumplaats voor Sterre.  Clubfotograaf Fred trotseerde ook de kou en maakte een verslag en 2 mooie fotoreportages van de cross.

Sterre Thijssen op het podium in Orvelte

Zaterdag waren we in Orvelte voor de Sint Maartencross. Een veldrit die voor de tweede keer in successie op de kalender prijkte en dat zal in de komende jaren waarschijnlijk ook het geval zijn. Er bestaan zelfs plannen om in Orvelte het NK voor de jeugd te organiseren (2022 ??). En waarom ook niet. Bij de Peddelaars weten ze al lang wat het betekent om een kampioenschap in te richten en met Landal als sponsor moet ook het financiële gedeelte geen onoverkomelijke hindernis zijn. Misschien was het daarom niet geheel toevallig, dat KNWU-jeugdcoödinator Theo van Diessen het evenement de hele dag met belangstelling heeft gevolgd.

Op het landgoed Orveltermarke was het zaterdag “afzien”, zowel voor de renners als de toeschouwers. Het zonnetje wilde maar niet tevoorschijn komen, het was guur en het begon bovendien ook nog eens te druilen. Dat betekende meteen dat het glad werd. Oppassen luidde de boodschap, zoals op het bruggetje, waar meerdere renners onderuit gingen. Dion Kamp (categorie 3) was daar het eerste slachtoffer, maar zij verbeet de pijn en zette door tot het bittere einde. Hulde ! Veel renners kwamen niet ongeschonden uit de strijd. Valpartijen en materiaalpech brachten her en der kleine en grote teleurstellingen teweeg en dat was heel goed op de gezichten van de pechvogels af te lezen.

Alle toppers waren in Orvelte wel zo’n beetje present. Alleen Antoine Quint en Keije Solen hebben we gemist. Waarschijnlijk zouden zij in staat zijn geweest om Floris Haverdings in categorie 7 het vuur na aan de schenen te leggen. Floris was in die categorie heer en meester. Spannend werd het in categorie 6, waar Finn Hiemstra de hele wedstrijd aan de leiding reed, maar in de slotfase te maken kreeg met de oprukkende kampioen Michiel Mouris. Michiel had een slechte start, in tegenstelling tot Luco Bos, die uitstekend uit de startblokken kwam. Hij kwam enkele ronden prachtig als 3e door, maar zakte toen wat terug om uiteindelijk als 18e te finishen. Waarschijnlijk pech gehad. Maurits Blaauwgeers reed steeds rond de 10e plek en in die positie kwam hij ook over de eindstreep. Prima gedaan. Liam Haan finishte als derde Emmenaar in die categorie op de 25e plaats.

Vóór die tijd hadden we Sterre Thijssen en Willem Jan Belt al in actie gezien. Sterre kon haar vreugde niet op met haar 2e plaats bij de meisjes in categorie 4 achter Rianne Nieuwenhuis en net vóór Marissa van Putten, bij wie de ketting er tot tweemaal toe afging.

Willem Jan Belt behoorde tot de besten in categorie 5, waar kampioen Cas Timmermans uit Wageningen ongenaakbaar was. Maar Willem Jan liet zich lelijk verrassen door Maureen Abma, die al een tijdje jacht op hem had gemaakt en die steeds dichterbij sloop. Op kleine achterstand plaatste ze nog eens een venijnige eindsprint, kwam langszij en op de streep … er net voorbij ! Zodoende werd Willem Jan 5e, wat trouwens nog steeds een schitterende prestatie is.