Vince Elsinga 2e op NK veldrijden voor de jeugd in Almelo

Zaterdag 28 Januari werd door AWC de Zwaluwen het Nederlands Kampioenschap veldrijden jeugd georganiseerd.
Op sportpark de Sumpel was een mooi uitdagend parcours uitgetekend.

Gelukkig geen barre weersomstandigheden zoals 2 twee weken terug op het NK in Zaltbommel. Het was wel fris met een temperatuur rond het vriespunt, maar het was droog, zelfs het zonnetje liet zich zien. Hierdoor lag het parcours er zelfs prima bij.

Voor de WSV stonden er 6 renners aan de start, zei reden in verschillende disciplines verspreid over de dag.

Rafaél Horsman stond in cat. 3 met 24 jongens aan het vertrek. Hij stond 4e algemeen in het Klassement en mocht daardoor vanaf de eerste startrij vertrekken. Om 9.25 het werd het startschot gegeven. Na een goede start als 3e het veld in, maar hij verloor in de eerste ronde al snel plaatsen. Het was niet zijn dag, hij had de hele week met griep op bed gelegen en dat was geen goede voorbereiding. Hij reed de wedstrijd keurig uit en eindigde net buiten de Top 10 op plek 13.

Vince Elsinga stond in cat. 1 met 7 jongens aan het vertrek. Om 11.00 viel het startschot en weg waren deze dappere strijders van 8 jaar. Vince was getergd op een goed resultaat en ging er als een speer vandoor. Hij reed als eerste het veld in, met nummer 2 in zijn wiel. Maar voor het eerste klimmetje nam Jids Anemn de leiding in de wedstrijd al over en kwam Vos Beukers aansluiten. Ze maakten er met z‘n drieën een mooie wedstrijd van en waren alledrie goed aan elkaar gewaagd. In de listige passages door de zandbak werd het verschil telkens gemaakt. Na een spannende strijd werd Vince keurig 2e en mocht hij even later naar de ceremonie protocollaire en het podium op voor een mooie zilveren medaille.

Om 12.30 cat 5. Sven Ravesteijn stond hier samen met 48 jongens aan het vertrek. Vanaf startrij 7 mocht hij de wedstrijd beginnen. Deze jongens rijden al serieus hard. En vanaf de start lag het tempo al direct verschroeiend hoog. Dan weet je dat het lastig wordt om vooraan te geraken. Sven had een goede start en reed bij de eerste dertig het veld in. In de wedstrijd kon hij nog een paar plaatsen opschuiven. En reed hij naar een 28e stek, een keurige uitslag in al dit geweld.

Om 13.35 In cat 4. stonden Joren Pijpker en Luca Elsinga met 47 jongens aan het vertrek. Joren starte vanaf startrij 3 en Luca daarachter op rij 5. Allebei hadden ze een goede start en gingen ze met de eerste 20 het veld. En maakten ze beide al snel wat plaatsen goed en schoven ze langzaam aan in de wedstrijd op naar de eerste 10. En schoven steeds verder naar voren op. Luca kwam te kort voor het Podium en werd keurig 4e en Joren eindigde op een keurige 11e plaats.

Om 15.20 in cat. 6 stond Milan van der Zee met 51 jongens aan het vertrek. Hij vertrok vanaf startrij 3 en na een goede start ging hij met de eerste 10 het veld in. Milan reed een solide wedstrijd, maakte weinig foutjes in de technische secties maar kwam op de rechte stukken vermogen te kort om verschil te maken om te kunnen opschuiven. Hij eindigde net in de top 10 op een mooie 10e plek, super gereden.