Weer winst voor Stan Wijkel tijdens Avondploeg Populaires #8

Met een stuk of veertig vertrekkers stond er een redelijk gevuld peloton aan de start van de 8e “etappe” van de Avondploeg Populaires. Teruggekeerd tussen de deelnemers bevond zich ook weer Daan Koning, die in Frankrijk is geweest voor het fietsen van de Alpe d’Huzes. Op zich is dat al een hele uitdaging, maar voor Daan kreeg dit avontuur een heel aparte wending. Want na een sanitaire stop, die al met al niet langer duurde dan twee minuten, was zijn fiets spoorloos verdwenen. Gelukkig liep dit avontuur goed af, want anderhalf uur later werd zijn fiets teruggevonden, ergens in de bosjes.

Ook aanwezig was een sterke juniorendelegatie van de Meteoor. Thijmen Paardekooper verkeerde deze keer in het goede gezelschap van Patrick Nieuwenhuis en Lars Alkema, beide uit Gieten. Patrick kennen we al veel langer, maar Lars is een “nieuwkomer”. Hij rijdt nu voor het tweede jaar en we hebben zijn prestaties tot dusver met stijgende bewondering gevolgd.

Sil Jakobs daarentegen ontbrak op de lijst. Net als de vorige week was hij er wel, maar zonder zijn racefiets. Sil kampt met motivatieproblemen: “Ik heb er geen lol meer aan”. Sil is dus gestopt. Voorlopig ? De tijd zal het moeten leren. Nu hij niet meer meedoet, ontbrak ook zijn supportersgroep, met opa Jakobs voorop en met een vaste standplaats bij het hek aan de noord-west kant van het parcours. Maar onbezet was het plekje daar niet, want tot onze grote verbazing troffen we daar onze vroegere clubmakkers Harrie Botter en Hennie Middelberg. In rennersoutfit wel te verstaan. Vooral in de jaren ’90 waren ze succesvol, Harrie bij de amateurs (sportklasse) en Hennie een niveautje lager. Na 2005 was het afgelopen met hun wielercarrière, maar het waren geweldige mensen om in je club te hebben !

“In mijn tijd reden we hier soms rond in de regen met maar zes man, dan is de lol er gauw af ”, aldus Harrie, die daarmee onbewust aantoonde, dat de populaires heden ten dage toch een stuk aantrekkelijker zijn geworden voor de renners.

Terug naar de koers. Je kunt er op wachten, maar ook nu weer was het Thijmen Paardekooper, die de boel in beweging zette. Hij probeerde het met onze Oosterbuur Dennis Herding, waarna ook Tom Buls zich bij dit duo voegde. Het stokje werd overgenomen door Lars Alkema en ook Colin Breed begon zich te roeren. Maar lang duurde dit allemaal niet. Op een gegeven moment kregen we een trio voorop met louter en alleen junioren van de Meteoor: Patrick Nieuwenhuis, Lars Alkema en Thijmen Paardekooper. En even later een viertal: Bryan Brink, Sven Meis, Lars Alkema en Thijmen Paardekooper. Hierna was het de beurt aan Marthijs Wegdam, die aan een solo begon. Maar dat bleek (nog) wat te hoog gegrepen.

Het verst kwam een groep van 9 renners, die een voorsprong bijeen fietsten van ruim 20 seconden. Het was een bont gezelschap: Quinten Vos, Herm Eising, Lars Alkema, Stan Wijkel, Thijmen Paardekooper, Colin Breed, Sven Meis, Roelof de Jong (lang niet gezien) en Elmar Bischop.

Dit groepje bleef lang vooruit, maar niet iedereen was in staat om zijn werk te doen. Het peloton kwam sluipenderwijs dichterbij en dat was voor Elmar Bischop het signaal om weg te springen uit de kopgroep. Een dappere poging, maar dat was meteen zijn ondergang. Alles kwam weer bijeen, zodat een massasprint de beslissing moest brengen. Daarin toonde Stan Wijkel zich andermaal de rapste. Hij finishte op zijn gemak vóór de andere snelle mannen: Thijmen Paardekooper (2e),  Herm Eising (3e), Quinten Vos (4e) en Bryan Brink (5e). Marlies Vos bekroonde haar goede sprint met de 9e plaats, waarmee ze veruit de best geklasseerde dame was. Laurel ter Braak (geslaagd voor haar eindexamen !!) werd 21e. Op plek 29 finishte de moegestreden Thijs Booy. Voor de 2e keer was hij erin geslaagd om binnen het peloton te blijven. Mooi !

Uiteraard blijft Stan Wijkel de leider in het algemeen klassement met 102 punten, gevolgd door Herm Eising (78), Thijmen Paardekooper (66), Quinten Vos (63) en Jeff Vermeulen (59).

Bij de dames leidt Marlies Vos (66) vóór de zusjes Ter Braak, die beide 63 punten hebben verzameld.

De snelste ronde staat sinds 31 mei op naam van Herm Eising in 2 min en 12,4 seconden, wat een gemiddelde snelheid betekent van 49,9 km per uur.

De uitslag (alleen met transponder)

1 Stan Wijkel, Holsloot

2 Thijmen Paardekooper, Valthermond