Wieger van der Wier winnaar 3e trainingsrit

Zaterdag konden we weer een nieuwe naam bijschrijven op de winnaarslijst van de trainingsritten. Na junior Marvin Peters en Evert Jan Veldkamp, kwam nu Wieger van der Wier uit Marum als winnaar naar voren. Hem kennen we vooral als een gepassioneerd tijdrijder, die geen enkele kans voorbij laat gaan om mee te kunnen doen, als er een tijdrit op het menu staat. Zo was hij vorig seizoen deelnemer aan het NK tijdrijden, dat toen in Emmen werd gehouden. Tegen toppers als Tom Dumoulin en Sebastian Langeveld is hij kansloos uiteraard, maar op districtsniveau behoort Wieger steevast tot de besten. Al vier keer mocht hij zich in zijn lange loopbaan als wielrenner kronen tot districtskampioen en even zovele malen stond hij op het podium als de nummer twee.

Evert Jan Veldkamp, de winnaar van de vorige week was ook weer van de partij, evenals Christoph Fiebig, die we ondertussen wel zo’n beetje als vaste deelnemer mogen beschouwen. Met zulke renners aan boord, weet je vooraf, dat er ontsnappingen gaan komen. Dat gebeurde dan ook prompt. Na een paar ronden was de slag al gevallen, toen Christoph Fiebig het peloton achterliet. Hij kreeg direct gezelschap van Wieger van der Wier, Evert Jan Veldkamp en Benjamin van Elburg. Maike van der Duin probeerde nog om dit kwartet te achterhalen, maar zij kwam te laat.

De aanwezigheid van Benjamin van Elburg in de kopgroep was opmerkelijk. Maar nóg opmerkelijker was, dat hij tot het eind toe stand hield, zonder te verzaken. Benjamin verraste zichzelf ermee en hopelijk heeft zijn zelfvertrouwen door dit uitstekende optreden een flinke boost gekregen.

De samenwerking tussen het kwartet was prima en dat leidde tot een enorme kloof met het peloton, dat in twee groepen uiteen viel. Geen wonder, want het was buitengewoon lastig op de Meerdijk door de sterke wind, die weliswaar iets was afgezwakt na de storm van vrijdag, maar die nog steeds zeer hinderlijk aanwezig was, met name op de bult achter op het parcours. De storm had trouwens flink wat sporen achter gelaten op het parcours, dat vol lag met “rommel”. Gelukkig was Tim Freriks bereid om met een speciale veegmachine de weg op te schonen. Anders zou de trainingsrit niet eens doorgang hebben kunnen vinden.

In de finale probeerde Veldkamp zijn kunststukje van de vorige week te herhalen. Hij probeerde het een paar keer met een demarrage, maar kreeg geen ruimte van Fiebig en Van der Wier. Alleen Benjamin van Elburg kwam nu in de problemen, maar aangemoedigd door zijn clubmakker Gerrit Henk Hutten, die met een sleutelbeenbreuk langs de kant stond (“wat had ik graag mee willen doen met dit weer”), hield de altijd stralende coureur uit Ommen de schade beperkt. De eindsprint tussen de anti-sprinters Van der Wier en Veldkamp kwam op naam van eerstgenoemde, die één dezer dagen zijn 47e verjaardag viert. Kort daar achter finishte Christoph Fiebig als 3e en Benjamin van Elburg nam met een zeer tevreden gevoel genoegen met de 4e plaats.

Zeven renners hielden stand in het eerste pelotonnetje, waarvan Maike van der Duin uiteindelijk als eerste over de streep ging, gevolgd door de sterk rijdende Quinten Vos, de junioren Karst Hayma en Steijn Oosterveld, Bert Lip, Otto van Zanden en oudgediende Dennis Steverink. Ruim daar achter finishte het tweede peloton, dat werd aangevoerd door junior Yorick Kamphuis vóór Ronald Hinrichs. In deze groep bevond zich ook Jan Vos, die terug kan zien op een goede wedstrijd, de eerste dit seizoen. De voorgaande zaterdagen was Jan actief geweest als fanatiek supporter van zijn volleyballende dochter.

De nieuwelingen waren al eerder klaar met hun wedstrijd. Koen ter Horst van de Zwaluwen uit Deventer kwam als winnaar uit de strijd, gevolgd door Stijn ter Schure, Karsten Doorn, Sil Jakobs en Tom Loendersloot, die praktisch de gehele wedstrijd alleen heeft gereden. Hulde voor al deze “jonkies” die een hele kluif hadden aan deze krachtverslindende wedstrijd en datzelfde geldt uiteraard ook voor de beide meisjes, Hannah Jansen en Cassandra Snakenborg. Fleur ter Braak was niet gestart, vanwege problemen met haar lies.

Bij de dames ontbrak Marlies Vos, maar dat had een andere reden. Zij deed mee aan het NK veldrijden voor studenten in Tilburg en met succes, want na afloop mocht zij zich welverdiend in de kampioenstrui hijsen. Gefeliciteerd Marlies !

De klasseringen, trainingsrit 19 februari:

Elite/beloften

1 Cristoph Fiebig, Petersfehn (D)

2 Bert Lip, Hardenberg

3 Leon Ellermann, Emmen