Winderige eerste voorjaarstrainingswedstrijd op de Meerdijk

Terwijl de veldrijders enkele tientallen kilometers verderop in Hoogeveen hun seizoen afsloten met de strijd om de nationale titels, werd op de Meerdijk een begin gemaakt met het wegseizoen. Daar waren we ook wel aan toe, want de laatste wegwedstrijd die we in levende lijve hebben gezien, was alweer een klein halfjaartje geleden. Hopelijk krijgen we nu weer eens een ‘normaal’ seizoen, al heeft de eerste tegenslag zich alweer aangediend, nu er een streep kan door de Kleine Hein, een klassieker die jarenlang het paradepaardje van de club is geweest.

Er waren zo’n 75 deelnemers naar de Meerdijk gekomen, waar zij werden verwelkomd door microfonist Arjan Freriks. Jan Kalter had met zijn laptop (en toebehoren) plaats genomen in het gerenoveerde jury-platform en Geert Vos bediende op vakkundige wijze de bel. In het clubgebouw zaten Ina Mink en Astrid Dijkstra “achter de rugnummers” en was Harry Dijkstra stand-by.

Zoals gebruikelijk aan het begin van een nieuw seizoen was het op sommige punten weer even wennen. Zo hadden verscheidene deelnemers hun transponder vergeten, zoals Maike van der Duin en Marvin Peters, die later beide als winnaars over de streep zouden komen, maar die dus niet geklasseerd konden worden. Ook de nieuwe outfit waarmee sommige clubteams tevoorschijn komen, roepen altijd even twijfels op. En dan zijn er natuurlijk ook elk jaar weer renners die in een andere categorie uitkomen of in een geheel ander shirt rondrijden dan we gewend zijn, omdat ze zijn overgestapt naar een andere club. De mutaties deden zich vooral voor bij de vrouwen, zoals bij Marlies Vos en Thessa Langen. Zij traden daarmee in de voetsporen van Arianna Pruisscher, Floor Weerink, Yvet Schoonewille, Rose Kloese en Lieke Nooijen, die de club (WSV Emmen) al eerder verlieten.

Het was beslist geen gemakkelijke wedstrijd voor de renners. Zoals altijd zijn er coureurs die nog niet voldoende kilometers in de benen hebben, maar bovendien stond er een strakke, vervelende wind die zich met name deed gelden op de heuvel aan de achterzijde van het parcours. Loodzwaar was dat stukje.

Na het inleidende opwarmrondje werd het tempo meteen flink opgeschroefd en waren er al direct velen, die moesten lossen. Niet zo’n wonder overigens, want alle renners – van rijp tot groen – gingen gezamenlijk van start. Al snel formeerde zich een kopgroepje met daarin 3 (jonge) renners: de junioren Marvin Peters, Ryan Gal en Karst Hayma. Van dit drietal moest laatstgenoemde er na een tijdje af. Hij zakte terug in het peloton, waardoor zijn vluchtmakkers het verder met z’n tweeën moesten doen. Lange tijd hielden ze stand, maar halverwege de wedstrijd werden ze toch ingelopen, waarna het spel opnieuw kon beginnen.

Deze keer was het Maike van der Duin, die het voortouw nam. Het leidde opnieuw tot een kopgroepje van drie: Maike van der Duin, Marvin Peters en Bert Lip, de onbetwiste kopman van HWV Hardenberg, dat met een flinke delegatie naar Emmen was gekomen. (Op de fiets uiteraard). Dit trio werkte uitstekend samen en behield tot aan het einde van de wedstrijd een voorsprong van ongeveer 20 seconden. In de laatste ronde reed de uiterst actieve Peters (vorig seizoen winnaar in Veldhoven) nog weg en kwam als solist over de finish, even later gevolgd door Bert Lip. Maike van der Duin liet deze sprint aan zich voorbijgaan. Zij was als dame in feite al eerder gefinished, maar was “stiekem” doorgereden. Vanuit het peloton, dat in twee groepen uiteen was gevallen, maakte Steijn Oosterveld (geen transponder) zich nog los, waarna de pelotonssprint nipt werd gewonnen door Arthur Helder na een uiterst bloedstolllend duel met Jeff Vermeulen en Quinten Vos.

Geklasseerd werden de volgende renners:

Elite-beloften

1 Niels Hoogeveen, Hoogeveen