Zomercup MTB met veel nieuwe WSV gezichten

Zondag ging het mountainbike-festijn weer verder, nu met de Zomercup. De organisatie had deze wedstrijd gekoppeld aan de LJC met als logische argument, dat in dat geval gebruik zou kunnen worden gemaakt van een parcours, dat er al “ligt”. Twee wedstrijden in één keer en je hoeft er niets extra’s voor te doen. Kat in het bakkie, zogezegd.

Maar dàt viel even tegen !! Want ’s nachts gebeurde het een en ander, waar (om maar even in de dierenbeeldspraak te blijven) de honden geen brood van lusten. Er was een feestje gaande in het scheidsrechtershome en dat liep flink uit de hand, met als resultaat dat de afzettingen van het mountainbike-parcours volledig vernield werden.

Houden scheidsrechters zich tegenwoordig dan ook bezig met zulke praktijken ?  Dat niet. “Het waren jongeren, die het gebouwtje hadden gehuurd”, aldus Patrick Horsman en die kan het weten, want hij was in de buurt. Aangifte is er niet gedaan. Je kunt je afvragen, of het niet verstandiger is om dat wèl te doen.

Hoe dan ook, de vrijwilligers moesten opnieuw en vroeg aan de bak. Terloops werd ook het parcours voor de jongste jeugd wat aangepast, want zaterdag was gebleken, dat deze leeftijdsgroep toch wel wat te veel problemen had met de ‘rockgarden’. Voor de meesten een uitdaging, maar voor anderen een schrik. Een goed besluit dus, om een ontsnappingsroute aan te bieden.

Bij de jeugd zagen we redelijk wat deelnemers die er zaterdag ook al waren. Maar toch ook veel nieuwe gezichten van beginnende jeugdrennertjes. En daar is de Zomercup natuurlijk bij uitstek voor bedoeld. 76 jeugdrenners deden mee en het leverde onze club weer een aantal mooie prestaties op. Pepijn Kuipers won bij de 8-jarigen en Eline Scheve werd prachtig tweede, waarmee zij dus winnares werd bij de meisjes. Evi Ahlers stond ook op het podium, als 3e meisje.

Bij de 9- en 10-jarigen reed Joren Pijpker weer eens als een speer in het rond. Hij finishte als 1e vóór Luca Elsinga en Rafael Horsman, die dus opnieuw weer op het podium mocht plaats nemen. In deze categorie werd Lieke de Jonge mooi 3e bij de meisjes.

Bij de 11- en 12-jarigen liet Milan van der Zee iedereen zijn hielen zien en won met overmacht. Ook Robin Super mocht best tevreden zijn met haar 2e plaats, die haar recht gaf op de overwinning bij de meisjes.

In de oudste groep nam Willem Jan Belt revanche. Hij had de teleurstelling over zijn pechvolle optreden van zaterdag kennelijk goed verwerkt, want nu liep het als een trein. Jan Willem Blaauw, die een jaartje jonger is, legde beslag op de tweede plaats en Matthijs Lamain completeerde het ijzersterke podium. Iets daar achter finishten Thijs Potters en Sidney Vrielink.

In de uitslagen zijn (behalve de genoemden) verder nog terug te vinden: Rob Pynaker, Mirthe de Jonge, Collin Schimmel, Joëlla Levinga, Sem Kuipers, Kyan Scheve, Lars Eijsink, Luuk Melenhorst, Nils Langejans, Nash Strijker, Job Melenhorst, Sven Langejans en Teun Frieling. Velen van hen reden hun eerste wedstrijd. We zullen hun prestaties met aandacht blijven volgen.

Ja, en toen kwam de tweede grote deceptie voor de organisatie: het middagprogramma voor de overige categorieën met in totaal slechts 35 deelnemers. Daar kun je niet al je tijd (en ergernis) in gaan stoppen. Zeker, het NK op de Vamberg dat gelijktijdig plaats vond, zal een rolletje hebben meegespeeld bij het wegblijven van enkele renners. Maar in de regel gaat het om twee verschillende leefwerelden, die elkaar niet in de weg staan. De streetrace in Ruinerwold lijkt wat dat betreft van meer invloed te zijn. Dan was er in Groningen bovendien ook nog een zogeheten Ready2Race en alles bij elkaar is dit misschien wel wat te veel van het goede. Hoe dan ook, op deze manier kan het niet verder gaan. De komende wedstrijden in Veendam (10 juli) en Dalen (20 juli) zullen snel duidelijkheid brengen.

Dit alles doet natuurlijk niets af aan de prestaties van de renners die er wèl waren. We zagen een superieure Willem Jan Kamerbeek aan het werk. Eigenlijk zien we hem te weinig en dat heeft te maken met hooikoorts en dat soort verschijnselen. Misschien dat Willem Jan dàt bedoelde, toen hij een verklaring gaf voor zijn uitstekende optreden: “Als je maar vrij bent in je hoofd”. Maar je kunt die uitleg natuurlijk ook anders interpreteren. Indrukwekkend was het in ieder geval wel en we hebben hem zelden zo goed zien rijden. Bij de vrouwen deed Anniek Zwiers mee. Zij kreeg meteen na de start al last van een hamstringblessure en toen was het snel gedaan. Gosé Feringa hield wel stand en reed de wedstrijd bij de veteranen keurig uit, zij het op zijn tandvlees. Sander Glazenburg, één van de trouwste deelnemers aan de ICW-wedstrijden in het district, leverde in deze categorie de beste prestatie. Hij was zelfs in staat om de souverein rijdende Jordin Ridder (categorie 19+) partij te geven.

De uitslagendienst van Kor van het Hof werkte weer perfect, zodat alle uitslagen en standen terug zijn te vinden op de site van het district Noord.